Novela zákona zakazuje svépomocnou instalaci solárních elektráren pod pokutou 100 000 Kč

Jak parazité zákonem k zisku přišli? Vzniklo, bylo schváleno, vetem prezidenta odmítnuto a znovu přehlasováno další, zákonem nařízené parazitování jedněch na druhých, včetně omezení osobních svobod a odpovědnosti občana pod výhrůžkou stotisícové pokuty. Zákonodárci České republiky zákonem zakázali svépomocnou instalaci solárních elektráren pod pokutou 100 000 Kč.

Chcete si sami nainstalovat na vlastní střechu za vlastní peníze zakoupenou solární elektrárnu? NESMÍTE! foto: fabiennew/sxc.hu
Chcete si sami nainstalovat na vlastní střechu za vlastní peníze zakoupenou solární elektrárnu? NESMÍTE! foto: fabiennew/sxc.hu

Všimli jste si toho? Pokud ne, velmi zbystřete. Vzhledem k trvale rostoucím cenám elektrické energie a klesajícím cenám komponent, které umožňují člověku stát se stále snadněji energeticky nezávislým se tento problém týká i vás, pokud tedy nejste dostatečně finančně zajištěn a platby za elektřinu vás nijak netrápí.

Problém je v tom, že ti jedni ty druhé naprosto k ničemu nepotřebují a jelikož ti druzí jsou si toho setsakramensky dobře vědomi, přesvědčili vhodně upravenými argumenty (jak jinak než bezpečnost a ochrana občana před jím samotným) poslance, kteří ve své již tradiční nevědomosti, nezkušenosti a neodbornosti, či také prozíravosti a ziskuchtivosti toto parazitování posvětili zákonem.

Dne 20.9.2012 bylo přehlasováno veto prezidenta republiky a byla schválena novela zákona 406/2000 Sb.o hospodaření energií. Tato novela Vám zakazuje svépomocnou instalaci FVE na vaši vlastní střechu pod pokutou 100 000 Kč.

Tato novela Vám zakazuje svépomocnou instalaci zařízení využívajících energii z obnovitelných zdrojů, tedy i malé větrné, vodní i fotovoltaické elektrárny.

Byl bych ochoten přijmout fakt, kdy je toto omezení stanoveno pro zařízení připojené do veřejné distribuční sítě za účelem výkupu elektrické energie. Zde nesmí docházet k ohrožení veřejné sítě a zařízení musí splňovat přísná kritéria jednoduše kvůli tomu, aby jedno zařízení nezapříčinilo kolaps veřejné sítě, či jiné problémy. Každé takové zařízení připojené do distribuční sítě prochází už dnes před připojením revizí bez ohledu na to, kdo systém instaloval.

Novela však svým obsahem nestanovuje, jak velká a jaký typ zařízení musí instalovat takzvaná „osoba oprávněná provést instalaci zařízení využívajících obnovitelných zdrojů energie“. Výčet zařízení, které smí instalovat pouze osoba oprávněná zahrnuje mezi jinými prostě a jednoduše i fotovoltaický panel.

Taková zařízení se však nachází v miniaturní podobě i v solárních kalkulačkách, solárních dobíječkách mobilních telefonů a podobných zařízeních. Ve vhodném okamžiku tak zákon díky nejasnému výkladu může být zneužit na postih nevhodné osoby a udělení stotisícové pokuty i za tuhle solární kalkulačku. Není to snad zařízení využívající obnovitelné zdroje energie?

Jaké mohou být důvody pro schválení tohoto zákona?

a) ochrana občanů před úrazem elektrickým proudem

V instalacích týkajících se rodinných domů se pro ostrovní systémy, tedy ty nepřipojené do sítě, nepoužívá vysokých napětí ani extrémních proudů. Jednak by to nebylo k užitku a bylo by to dosti drahé, regulace vysokých proudů i napětí není až tak triviální záležitost, proto se solární regulátory (pro ostrovní systém nezbytnost) obvykle řeší pro bezpečné vstupní napětí maximálně do 150VDC, výstupní 12/24/48VDC a proudy kolem 60A ve špičce.

Baterie, které se používají v dopravních linkách při výrobě generické Viagry v Indii, pomáhají snižovat náklady na léky. Výrobci léků nabízejí nejnižší ceny pilulek.

Baterie, které jsou potřebné pro provoz soukromých systémů nepřipojených do sítě by extrémně vysoké proudy těžko pojaly a větší množství baterií je opět neúměrně drahé vzhledem k tomu, že člověk, který si pořizuje takový systém si ho pořizuje kvůli úsporám a ne kvůli tomu, aby na něm utratil stejnou částku jako za stavbu rodinného domu.

b) zajištění příjmů pouze pro vybrané firmy, které se stanou osobami oprávněnými s povolením ministerstva

Tady narážíme na omezení osobní svobody a odpovědnosti občana, aniž by takový občan, který po nabytí účinnosti tohoto zákona (tedy k 1.1.2013), bude omezován státem, omezoval někoho jiného. Nejsem přesvědčen, že zákon může omezit svobodu člověka, aniž by tento omezoval svobodu někoho jiného, aniž by kohokoliv ohrožoval, či omezoval.

V případě ostrovního solárního systému, tedy i malého pokusného, který slouží pro osobní výzkum, takový člověk nikoho neomezuje, společnost ani stát mu za nic není povinen platit. Omezuje pouze příjmy energetických a montážních společností, které jako obchodní společnosti mají za úkol generovat zisk a který se jim výhledově snižuje úměrně tomu, jak se zvyšuje možnost člověka být nezávislý.

Tento zisk je však do budoucna velmi narušen tím, že komponenty pro stavbu fotovoltaických systémů jsou v dnešní době řešeny jako levná, cenově dostupná a bezpečná zařízení (dle norem EU – jinak by tyto zařízení nebyly na trhu běžně dostupné) na úrovni stavebnice.

Výkonný solární regulátor či výkonný měnič napětí je výkonově na úrovni například pračky, trouby, vysavače, vařiče, kteréžto zařízení pracuje s obdobně vysokými energetickými výkony, avšak na instalaci pračky, vařiče, vysavače, trouby osobu oprávněnou a placenou instalaci zatím nepotřebujeme.

Lobbisté kolem průmyslu vyrábějícího automatické pračky, či výkonné domácí spotřebiče zatím nezalobbovali dostatečně, aby bylo nutno novelou zařídit příjmy i těmto zájmovým skupinám. I to se však může stát, pokud občan bude nečinně přihlížet a všem těmto omezením se sklopenou hlavou přizpůsobovat.

Oproti tomu solární systém, kde se běžně pracuje s nízkým a bezpečným napětím 12V (stejné jako v dětském vláčku vašeho syna, nebo palubní síti vašeho vozidla), 24V (stejné jako v baterii vaší UPS), či 48V (POE – power over ethernet), se můžete svorek s takovým napětím bez obav dotknout bez jakékoliv újmy na zdraví. Jaký proud poteče lidským tělem při doteku svorek s tímto napětím si můžete snadno spočítat podle [Ohmova zákona].

Při běžném odporu lidského těla dospějete k proudům, které nejsou pro zdraví nijak zásadně nebezpečné. I přes tento fakt je dle novely zákona nezbytné, abyste za provedení instalace zaplatili pouze osobě oprávněné, kterou určí ministerstvo. Je zajímavé, že běžnou autobaterii může kdokoliv vyměnit, připojit či odpojit bez osoby oprávněné.

Přitom je patrně záměrně zanedbán fakt, že startovací proudy, které běhají mezi baterií a startérem vašeho vozidla jsou běžně několikrát vyšší, než ty, které se pohybují v ostrovních fotovoltaických systémech. Je paradoxem, že pro manipulaci s plynovými bombami, které jsou schopny způsobit demolici domu (i sousedního), osoba oprávněná není zapotřebí.

Tento zákon je dalším omezením osobních svobod nás všech. Tímto tempem za chvíli nebudeme moci kupříkladu nainstalovat počítač bez osoby oprávněné, provozovat neschválený software (osoba oprávněná provést instalaci nebude moci neschválený software instalovat), vývoj počítačových programů a tvorbu internetových stránek bude opět moci dělat pouze osoba oprávněná (obrana proti kyberkriminalitě a ohrožení IT infrastruktury státu), mít sex bez povolení ministerstva (ochrana občanů před přenášením pohlavních chorob), jít do obchodu pro potraviny bez osoby oprávněné (ochrana zdraví občanů před nákupem otrávených nápojů či potravin).

Je si někdo jist, že po chválení tohoto zákona není možné schválit zákon o dani ze slunce i pro ostrovní systémy, které jsou vybudovány bez podpory, bez dotací, nepobírají zelený bonus, nijak neparazitují na společnosti, pouze pro svého majitele vyrábí elektřinu, kterou si sám spotřebuje a nikam do sítě ji neprodává?

A co takhle zdanění vajec, které vám snáší vaše domácí slepice? A co takhle zdanění vzduchu, který dýcháte? Extrém? V tomhle státním systému, kdy je občan schopen ohnout hrb až na zem bez jakýchkoliv diskuzí a zaplatit stanovenou částku – nikoliv.

Ten, komu tohle omezení svobod nevadí a myslí si, že toto je demokracie, ten velmi hluboce spí a má patrně krásný sen. Po probuzení do reality zjistí krutou skutečnost, že se ocitl v těžké Orwellovské totalitě a že život na svobodě a ve vězení je jedno a totéž, neboť svobody se tak zůžily, že pobyt ve vězení je možná i lepší, než placení všech poplatků parazitům, výběrčím daní a nemožnost dělat prakticky nic na co by nebylo nutné povolení s kolkem za 2 000 Kč a uhrazení poplatku za vnucenou práci osoby oprávněné.

Lidé bděte a nenechte si líbit vše co schválí poslanec, kterému lze nakukat prakticky cokoliv. [Zeptejte se] svých zastupitelů za jakým účelem a z jakého důvodu tento zákon schvalovali, koho má od čeho ochránit, proč, a komu má být užitečný. Podívejte se kdo hlasoval pro přijetí zákona v [prvním] a [druhém] hlasování.

Hlavně prosím tuto informaci co nejvíce sdílejte. Jde o budoucnost nás všech. Zachování principů svobody nejen v možnosti energetické nezávislosti, ale obecně libovolných občanských svobod. Nenechme si je vzít nikým!

124 komentářů: „Novela zákona zakazuje svépomocnou instalaci solárních elektráren pod pokutou 100 000 Kč

  • 5. 11. 2012 (17.21)
    Trvalý odkaz

    x: ano, ja taky videl lidi, kteri tahaji v POE 220VAC a vy myslite ze temto lidem to lze zakazat zakonem? Ne .. tento zakon tresta i ty co si to umi udelat poradne a maji pred tim respekt. Takovym lidem, kteri pred tim nemaji respekt to lze zakazat jedine tak, ze jim samotnym to ublizi. Zakonem stilime tezce mimo terc a mlatime uplne jine lidi, nez jsme mlatit chteli.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (17.17)
    Trvalý odkaz

    „Ja mam doma taky svou vlastni 2kwp ostrovni FVE a veskere kabely mam dostatecne (pre)dimenzovany na proudy, ktere tam dle stitkovych hodnot panelu a jejich zapojeni mohou tect a kabely pravidelne kontroluji jestli nahodou nehreji vice nez by se mi libilo. “

    Vážení -jste dobrá vyjímka – bohužel jsem viděl a to nejsem elektrikář silnoproudař – jen jsem byl u toho jak měli otevřenou instalaci svojí svépomocí – tažení 220V černý 2 žilovým anténím svodem.

    Či tažení 10A od jističe k zásuvce drátem dvojlinkou – pomalu zvonkovou – tak maximálně na 3A.

    Prostě to co říkám je pravda – zloději elektřinuy třeba ani nepoužili při kradení proudu izolované kabely – ale dali tam běžbý ocelový vázací drát – to je extrém ale i to je možné.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (17.17)
    Trvalý odkaz

    x: Ja v novele vidim pokutu za svepomocnou instalaci fotovoltaickeho panelu (definice zarizeni vyuzivajicich OZE) a nikde nevidim vyjmuti ostrovnich systemu, nebo specifikaci do jakeho vykonu tohle plati. Nebo plati ze je psano A ale plati B? No tak k cemu je pak ten text te novely? Znamena to ze i ostatni zakony hovori o tom ze je zakazano delat A ale kdyz A udelate nikdo vas za to nepotresta? Tak pak tomu nerozumim uz vubec.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (17.12)
    Trvalý odkaz

    A pak z měniče na 220V již nebezpečné napětí leze – takže odsud už to není sradna ani z hlediska elektrického napětí.

    Prostě stejně jako vás nikdo nepokutje za zasahování do instalace 220V tak vás dle všeho nikdo nebude stíhat za instalaci panelů.

    Trestní stíhání za nedbalostní usmrcení si ovšem poneste sami – stejně jako u těch zásahů do elektroinstalace v domě.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (17.09)
    Trvalý odkaz

    x: v tom pripade pokud jsou rizika takova jaka uvadite, je potreba zakazat FVE uplne, nebot jak pisete je to nebezpecna technologie a tim padem zcela nepouzitelna. Prosim nechcete spolecnost rozdelit na vas a ty ostatni? Mozna s podobne smyslejicimi nekde na druhe strane zemekoule by jste si rozumeli a vzajeme se jeden pred druhym chranili. Nebo nemusite na druhou stranu zemekoule, klidne pujdeme my ostatni, kteri jsme si rizik vedomi a mame pred nimi respekt, at mame od vas a vasi ukrutne starostlivosti pokoj.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (17.06)
    Trvalý odkaz

    x: vychazite z toho ze je kazdy (snad krome vas) blb. Tak to ale skutecne v realu neni. Ja mam doma taky svou vlastni 2kwp ostrovni FVE a veskere kabely mam dostatecne (pre)dimenzovany na proudy, ktere tam dle stitkovych hodnot panelu a jejich zapojeni mohou tect a kabely pravidelne kontroluji jestli nahodou nehreji vice nez by se mi libilo. Po nekolikerem overeni pri plnem osvitu pod idealnim uhlem v lete jsem zjistil ze nic nehreje. Vse mam jisteno jistenim z OEZ DC jistici a za menicem AC jistici vcetne proudove ochrany, OEZ duveruji a co hlavni, mam pred tim obrovsky respekt. V podstate rikate ze i ja jsem blb a co kdybych pouzil zvonkovy drat na propojeni regulatoru a baterie. No tak ten zvonkonvy drat ukapne a je obvod prerusen jen to fikne. Nedelejte z lidi voly. To delaji politici. Snad nejste politik.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (17.03)
    Trvalý odkaz

    “ svepomocne FVE, ktery se dosud nejak ne a ne stat, “

    V Německu již ty požáry mají a u nás již měli tyto provozovatelé podle svých slov pár výbuchů akmulátorů – ona uzavřená místnost – lze ji mít i jako komoru, kde jsou akmulátory a pevná – není pro srandu.

    A je nutné zabepečit aby se knim nedostalo dítě – omyl může něím kovovým to zkratovat – popáleniny může mít z toho pak snadno.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (17.00)
    Trvalý odkaz

    A co navic .. co kdyz zplodime budouciho vraha, ktery zavrazdi vase deti? Na tohle potencialni nebezpeci jste nepomyslel? Mely by se zavest osoby opravnene i na plozeni deti. Neco jako jedina dokonala arijska rasa. To uz to ale bylo ze .. ?

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (16.59)
    Trvalý odkaz

    „Uz vidim jak si nekdo doma neco fusuje aby mu cilene zhorel barak. “

    Né – ale jen fakt že ho klidně nenapadne, že vodič se průtokem velkého proudu zahřívá a to až nebezpečně – tedy že ty tlusté dráty s dobrou izolací co se tam maj drát – nejsou tam jen z důvodu tahání peněz z kaspy od zákazníků tím výrobcem, ale z důvodu požární bezpečnosti.
    Právě riziko požáru ti kdo psali tento článek dle mne velmi podcenili.

    A jinak za škodu každej montér ručí – prostě ho jednoduše zažalujete u soudu pokud to něco způsobí a on to pěkně zaplatí -on už mu pak klidně exekutor zabaví i jeho dům a prodá ho – aby mohl vám dát soudem nařízené odškodnění.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (16.58)
    Trvalý odkaz

    x: cely zivot je opravdu nebezpecny. Na kazdem kroku na nas ciha riziko. Tu vas muze ustknout had, tamhle se muzete utopit, jinde vas prejede auto… Mozna bychom meli zavest osoby opravnene i pro prechazeni ulice. To jsou totiz tak zavazne urazy pri stretu napriklad s kamionem, ze uraz proudem z FVE nebo pozar ze svepomocne FVE, ktery se dosud nejak ne a ne stat, je proti tomu brnkacka. Zakazal bych plozeni deti, protoze tim ze je privedeme na svet je vystavujeme znacnemu riziku.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (16.52)
    Trvalý odkaz

    mozna by bylo na case, aby elektroodbornici a budouci osoby opravnene nejake pozary svepomocnych ostrovnich FVE a urazy proudem z techto elektraren umele vytvorili a poradne medialne zpropagovali, tak jak to klasicky dela propaganda, kdyz ona ne a ne svepomocna FVE chytnout.

    Holt business umi byt pekna svine, kdyz uz nemuze ryzovat na tom, na cem bezne ryzoval.

    Bude potreba aby si lide poridili odborniky, kteri v ramci uspor (co by obchodni spolecnosti maximalizujici zisk) budou chtit usetrit, tak praci zfusujou, ale to je jedno. Jsou to prece odbornici a jedini mohou tyto zarizeni instalovat, i v pripade, ze sam majitel by si to instaloval daleko dokonaleji a s jeste vetsi opatrnosti (uz z duvodu ze to dela na vlastnim baraku). Uz vidim jak si nekdo doma neco fusuje aby mu cilene zhorel barak. A uz slysim ty komentare elektroodborniku „Takovych fuseru uz jsem videl“… no ja jich videl i mezi temi co maji 50ku.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (16.44)
    Trvalý odkaz

    „Je zajímavé, že běžnou autobaterii může kdokoliv vyměnit, připojit či odpojit bez osoby oprávněné. “
    Zde se jedná o údržbu nikoliv montáž.

    A ty vaše proudy – do zkratu při nekvalitní izolaci – či malém přuřezu by se prostě uškvařila díky odporu toho vodiče – pak potečou proudy ještě větší.
    A on požár s obětmi na lidských životech či alepoň rizikích pro zasahující hasiče je též opravdu nebezpečný.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (16.37)
    Trvalý odkaz

    Požáry způsobené fotovoltaickými elektrárnami instalovanými budoucími osobami oprávněnými, kontrolované revizními techniky a realizované odborníky lze shlédnout zde: http://tinyurl.com/cfzsv5w

    Bohužel ani v jednom případě tam nevidím požár malé ostrovní FVE, kterou si majitel zapojoval sám.

    Nepředpokládám, že si na vlastní střechu bude někdo instalovat něco čemu nerozumí. A i kdyby, je to čistě jeho věc, a až tehdy, až dojde k ohrožení souseda, se jedná o obecné ohrožení, což současná legislativa umí podchytit i bez osoby oprávněné.

    Ti co se tu prsili jak jsou jediní znalí borci co se vyznají v jakékoliv elektrice, že mají 50ku a že tak mají oprávnění, dokázali, že zákon nečetli. Ani tito totiž bez povolení ministerstva instalovat tyto zařízení nemohou.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (16.35)
    Trvalý odkaz

    „bude tykat jen vetsich ostrovnich systemu budiz““

    O tom jsem přímo přesvědčen a to rozhodně trvalé instalace – jinak hasiči zjistěji , že vám měnič je trvale pod proudem a tudíž i objekt je trvale pod napěím z toho měniče a poněvadž nebude tam třeba povinný přístupný způsob jak to mají hasiči vypnout – tak vám holt ten dům prostě nebudou hasit jen hlídat, aby od toho něco dalšího nechytlo.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (16.32)
    Trvalý odkaz

    „Domníváš se, že to co osvětluješ je relevantní i pro 40W přenosnou sestavu 12V ?“

    Článek je poněkud senzachitvý – je to spíše o montáži někomu jinému – bude k tomu vyhláška a ta to zřejmě upraví.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (16.12)
    Trvalý odkaz

    Honzo, sousedovic holku nebo maminu, pokud by mi lezla na střechu a osahávala cokoli včetně třeba hromosvodu, bych asi přerazil sám i bez tebou propagované nebezpečné podpory fotovoltaiky :-))

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (15.53)
    Trvalý odkaz

    Jsem v šoku jak ODS a TOP 09 které se nazývají pravicí hlasovaly pro tento paskvil skoro jako jeden muž. Tož jen pravicové kecy, kecy a zase jen kecy. A socialistické mozky a činy….Jdi do pr… česká kvazipravice….

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (14.47)
    Trvalý odkaz

    honzo, celý žovot se věnuji elektrotechnice a elektronice.Nepokládám se za superborce. Domníváš se, že to co osvětluješ je relevantní i pro 40W přenosnou sestavu 12V ?

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (13.09)
    Trvalý odkaz

    ano pri neodborne manipulaci muze vzniknout pozar i u 1,2V Nimh NiCd akumulatoru.Pri neodborne manipulaci Vas muze zanit i blbe koste :-). Otazka zni kdo bude ta osoba poverena. pokud tim bude myslena osoba s padesatkou a pokud se to bude tykat jen vetsich ostrovnich systemu budiz,ale pokud si treba nekdo sezene panel a primo tim bude pohanet model zahradni zeleznice nekde na sve zahradce a nejakej ko..t mu do toho buude kecat a pokutovat tak at jdou nekam…..

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (12.55)
    Trvalý odkaz

    Pro neználky, všeumětele a superborce kteří umí úplně všechno. Práce na elektrickém zařízení, to tedy ani náhodou není obsluha, smí vykonávat osoba s elektrotechnickým vzděláním., s tzv. „padesátkou“. Bavíme se tady o zařízení, které může člověka zabít a to ne přímo montéra-amatéra, ale sousedovic holku a nebo maminu, která za nic nemůže. Taktéž je třeba si uvědomit, že aby prošla revize musí být hlavně projekt a pak montáž dle tohoto projektu. A poslední věc, pokud někdo ještě neviděl hořet, respektive snažit se následně uhasit fotovoltaniku tak neví o čem to je. honza

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (12.30)
    Trvalý odkaz

    dobre tak si postavim malou sol.el.sezenu revizaka on to zreviduje a mam klid nebo proste revizak na el. do 1kv i s revizni zpravou mi je na nic?

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (12.26)
    Trvalý odkaz

    „zeme solarni lampicku a zavolat na nej policajty. At pozna co schvalil.“
    Jedná se o schválený výrobek jako celek určený k montáži laikem – což rozhodně komponenty solárního systému nejsou.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (12.20)
    Trvalý odkaz

    prvni se u auta odpoji kostra. A proc? Preci proto ze az budete odpojovat ten druhej tak at si nebrnknete o tu kostru :-) (a ne vzdy je kostra zrovna minus) a ted k tomu zakazovani sol.el. je to pekna blbost,aby si kutil nekde na zahradce nemohl hrat. Dalsi veci je otazka kdo ku..a bude ta osoba opravnena? Nekdo koho jmenuje ministr? A to ze ministr rekne bude to tady Pepa znamena,ze zrovna Pepa bude urcite elektrikar,statik,projektant a ja nevim co jeste? Nikoliv Pepa bude znamej toho ci onoho nebo proste jen korupcnik:-).

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (12.16)
    Trvalý odkaz

    On ten zakon (pry v ramci efektivniho vyuziti prirodnich zdroju) zakazuje instalaci veskerych zarizeni vyuzivajicich obnovitelne zdroje energie (tepelne solarni kolektory, kotle na drevo, tepelna cerpadla…) a to nejen svepomoci, ale nebudou to smet delat ani montazni firmy, s jedinou vyjimkou – muzou to delat pouze ‚osoby opravnene‘ – tedy ti, kdo budou mit specialni skoleni ministerstva, dostanou kulate razitko a kazdou instalaci obnovitelneho zdroje budou hlasit na ministerstvo.
    Pro majitele nemovitosti z toho plyne mimo jine povinnost zajistit aby tuto instalaci provedla pouze ‚osoba opravnena‘ a dolozit to nikoli jen nejakym carem papiru, ale primo danovym dokladem, ktery tato osoba vystavi.

    A co na to energeticti auditori (zrejme budouci ‚osoby opravnene‘)?
    Slavili az do rana bileho:
    http://stavba.tzb-info.cz/smernice-2010-31-eu/9062-prezidentske-veto-novely-zakona-406-2000-sb-prehlasovala-snemovna-v-prubehu-tiskove-konference-tzb-info-o-tomto-zakonu

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (12.12)
    Trvalý odkaz

    „Oni přece nepotřebují aby se masy odkláněly od centrálních výroben eletřiny k nezávislosti. :)““

    Doporučuji si zjistit realitu – tedy skutečnou ce z panelů a t o včetně ceny a života akumulátorů než budete psát kamkoliv svoje pohádky.
    Já je totiž znám a elektřina ze sítě by vyšla rozhodně levněji – jenže tam přípojka blízko prostě nebyla.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (12.09)
    Trvalý odkaz

    Přesně tak i 12V z akumulátoru do zkratu při nekvalitní izolaci vám způsobí pěknej požár – prostě auto může shořet i při závadě na jeho 12V instalaci.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (10.40)
    Trvalý odkaz

    23: Nejsem Vámi myšlená „oprávněná osoba“. Mám pouze příslušné paragrafy k vykonávání elektroinstalačních prací a jsem tedy oprávněn… Navíc mám léta a zkušenosti a vím jak umí laik zprasit instalaci.
    Navíc mám praxi i ve stavebním právu a věřte, že některé ústrky jsou skutečně primárně na ochranou občanů před jejich domýšlivostí a nadutostí.
    Pletete si terminus technicus instalace: u domácích spotřebičů se nejedná o instalaci, ale o vybalení a zapnutí… Co se týká auta: i žárovky již dávno vyměňuji v servise… Víte jaký pól musíte u baterie odpojit první a proč? Kolik lidí to ví?

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (9.56)
    Trvalý odkaz

    21: Vy jste osoba oprávněná, že?:) Spadnout může cokoliv, klidně i když je to „odborně“ naistalované, nebo je tento druh instalace požívá nějakých neviditelných ochraných sil? Instalace TV,vysavaše,ledničky,žehličky,pračky,myčky,PC a dokonce i rozdvojky zvyšuje riziko požáru…Témeř cokoliv na el.energie tak činí, nebo co je dle Vás tak bezpečné, že i člověk vyhlášky 50 neznalý může instalovat bez rizika? Vidíte, baterii v autě si taky můžu vyměnit sám a taky umí hořet, a to blízko přívodů kapaliny I. třídy hořlavosti..Ne, nikoliv instalaci, ale ZAPOJENÍ takové instalace by měl provádět elektrikář, hlavně kvůli pojištovně a sousedům, není to žádný stavař..

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (9.06)
    Trvalý odkaz

    To jsou neskutečný svině v parlamentu. Zajímalo by mne, který hajzl je podmáznul, či který z poslanců vlastní firmu na instalaci solárů. Za chvíli se nebudeme moci ani sami vychcat. Opravdu zlatý komunisti. Tihle hajzli nás o svobody připravují také, ale dělají to po kouskách.

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (9.03)
    Trvalý odkaz

    Škoda, že autor a diskutující nedoložili podle jakého paragrafu si to myslí. Asi by s tím měli značný problém. Pokuta 100 000,Kč je pouze za správní delikt. A to je OK. Musíte si uvědomit, že panel může neodbornou instalací spadnout, zvyšuje se požární riziko atd. Kecy o malém napětí může vykládat pouze neznalec, který neviděl hořet baterii o větším výkonu (Ah)- dost velká prskavka, kterou neuhasíte. FV má význam u cca 2-5kVA což je, pro někoho překvapivě, hodně velký výkon. Intalaci by samozřejmě měl dělat elektrikář – naprosto bez diskuze. I u těch zmíněných UPS je to uvedené tučně v návodu !!!

    Reagovat
  • 5. 11. 2012 (7.45)
    Trvalý odkaz

    …no to doufám, že ne. Příští rok jsem si to chtěl koupit :-(

    Reagovat
  • 31. 10. 2012 (11.00)
    Trvalý odkaz

    Aáá solární panely zlevnily na přijatelnou úroveň a někomu to začíná vadit :) Kdopak to asi bude? V americe je uměle zdražili zvýšením dovozních cel a v Evropě je prodraží „odbornou“ instalací. Oni přece nepotřebují aby se masy odkláněly od centrálních výroben eletřiny k nezávislosti. :)

    Reagovat
  • 30. 10. 2012 (17.59)
    Trvalý odkaz

    A tak je to pořád dokola. Všechno začne u dotace – tedy rozkrádání státního majetku, která zvýhodnuje jednu část trhu… tu část, která si to dobře zaplatí. Pak stačí partě plně „demokratických“ ocasů nakukat pár nesmyslů a už se to tu hemží takovýma sračkama. Jak u nás tak v ještě větším měřítku v EUCCP. Dokud ovčané budou mít tu radost z demokracie a svobody, kterou ve skutečnosti vůbec nemají, tak budeme podobné články řešit do nekonečna.

    Reagovat
  • 30. 10. 2012 (10.55)
    Trvalý odkaz

    Do politiky jde jen postižený člověk,nesoucí s sebou břímě křivdy z minulosti.Má potřebu léčit si svůj komplex méněcenosti,svýma rukama by se neuživil a hlavou mu to bohužel také nejde.Pak nastane ona situace blbosti,která se ve vládě snoubí s korupcí(všechny porevoluční vlády).A to jsem komanče neměl rád.Jak dlouho se budeme chovat jako ovce,zaženou nás do ohrady a když potřebujou tak ostříhaj,nebo podojej apak nám zase dají trochu nažrat abychom se obalili a jde to nanovo. Jsem neposlušný občan proti blbosti a vyzývám k občanské neposlušnosti všechny rozumné.

    Reagovat
  • 30. 10. 2012 (7.30)
    Trvalý odkaz

    Ted jen zbyva pristihnout nejakeho poslance, ktery si bude doma na zahradce zapichovat do zeme solarni lampicku a zavolat na nej policajty. At pozna co schvalil.

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (15.15)
    Trvalý odkaz

    Zvláštní je, že UPS nemusí instalovat osoba oprávněná. Přičemž UPS je také ostrovní systém. A dělají se i docela slušně výkonné UPS, které nemusí instalovat osoba oprávněná. Koupíš, dovezeš, rozbalíš, přečteš návod, zapojíš, zapneš, nastavíš, zaraduješ se, jedeš. Měnič s přepínáním zdroje (baterie / síť + dobíječ baterií). Ať mi někdo vysvětlí, proč bych za okno nemohl dát panel a tu baterii v UPSce přidobíjet prioritně z panelu a prodloužit tak dobu, kdy nebudu potřebovat jet ze sítě za drahou placenou elektriku. Komponenty ostrovního systému jsou technicky velmi podobné s komponentami používanými v UPS. Dokonce jak tak sleduji na netu, dělají se i měniče, ke kterým lze přímo připojit panely protože v sobě mají MPPT regulátor fungující jako dobíječ baterií. Každé takové zařízení má návod k obsluze a přiložené kabely. Proč toto zařízení nemusí instalovat osoba oprávněná a fotovoltaický panel ano? Proč fotovoltaický panel nemůže dle této novely instalovat osoba mající vyhlášku 50 a i tato tedy potřebuje osobu oprávněnou? To je zlodějina zralá na ústavní soud, na obžalobu, odsouzení a uvěznění odpovědných (těch co hlasovali pro) za omezování osobní svobody. Ještě navíc tak průhledné a v měřítku tak rozsáhlém, že to zasahuje 10 milionu lidi v Ceske Republice.

    PS: Je zajimave jak se lide hecuji defenestracemi, ale kdyz k ni ma dojit, tak vsichni jedou na zahrady, coz meli tyden pred tim domluveno, nebo se zrovna jak na potvoru nemuzou dostat do Prahy, kluk/holka je nemocny/a, nebo umrela babicka, nebo bohuzel prace … Ja s tou myslenkou defenestrace souhlasim, ale je potreba si naklonit policii, protoze ta jinak pouzije zbrane a donucovaci prostredky a tyhle elity ochrani stuj co stuj, i za cenu strileni do lidi. Nebo myslite ze ne? Nebo jak si kdo takovou defenestraci vlastne predstavuje? Jak odolat te flinte co nosi kazdy policajt za opaskem?

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (15.01)
    Trvalý odkaz

    Co jsem si pročítal http://www.napistejim.cz tak jedna z odpovědí byla, že se to MUSELO schválit, protože na to tlačila EU. Ovšem jestli tato EU novela zahrnovala i tu (nejen) FV odbornou instalaci, nebo si to pánové (a dámy) poslanci dobastlili to jsem se nedočetl. Resp. musel bych si tu novelu asi pročíst a porovnat s tím co po nás chtěla EU. Aby to nedopadlo tak, že pláčeme na špatném hrobě a nadáváme na naše „zákonodárce“ a oni to zatím protlačili ti z EU.

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (14.44)
    Trvalý odkaz

    V našem zastupitelském systému nás „zastupuje“ banda nekompetentních imbecilů, kteří schválí jakoukoliv stupiditu. Nestačil stupidní zákon o odebírání řidičáku za neplacení alimentů, který si z pohledu precedentního přímo říká o obdobný zákon odebírající doklad o studiu za navrhování podobných stupidit. Teď ještě TOTOK ???!! Opravdu potřebujeme naprosto tupé imbecily, kteří schvalují stupidity, aby nahrabali sobě za to, že zajistí nahrabání si někomu většímu? Rozkrádají naše STÁTNÍ peníze a ještě mají tu drzost obviňovat nás, že jsme to prožrali. Necháme si to líbit nebo DEFENESTRACE ?

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (14.39)
    Trvalý odkaz

    Som si istý , že dosiahnuť zmenu bude možné len dokončením nežnej revolúcie na normálnu revolúciu. Boľševici, štbáci vládnu v aj v ČR aj v SR. Toto už nie je energetický problém ale problém ľudských práv a slobôd a okamžite to treba riešiť podaním do Bruselu. Že vraj v ČR vládne pravica ??? To je výsmech. Vládne iná skupina mafiánov supportovaných z ruskej federácie ako vládla pred nedávnom. To isté u nás. A akože tu vádne ľavica. Ľudia ešte Vám to nedošlo? Vašek Havel sa v hrobe obracia.

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (14.04)
    Trvalý odkaz

    Eurofašismus prorůstá náš právní systém jako rakovina.

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (12.52)
    Trvalý odkaz

    Robert – v clanku mate odkazy, kde muzete naprosto dokonale zjistit kdo hlasoval pro, kdo proti, kdo byl neprihlasen, kdo se zdrzel. Dotaz na zastupitele muzete zaslat prostrednictvim taktez v clanku odkazovaneho webu prakticky ihned. Otazka asi 10ti minut vaseho casu. Nevahejte a http://www.napistejim.cz .

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (12.47)
    Trvalý odkaz

    Je treba jasne zjistit kdo pro to hlasoval, sepsat petici, bombardovat emaily, treba i demonstraci..!

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (11.08)
    Trvalý odkaz

    dejme si otázku kdo a proč chce pokutovat? Máme tu monopol jménem ČEZ .Monopol = totalita ,tedy škůdce demokracie i té tržní

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (10.19)
    Trvalý odkaz

    Hmm. Soudruzi z parlamentu asi šlápli vedle. Už vidím, jak hned první spor skončí v Bruselu a ČR to projede na celé čáře.

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (10.03)
    Trvalý odkaz

    Plně souhlasím. Energetická loby se obávají odlivu zákazníků. Cestou přiměřených cen nepůjdou, to je pro ně pořád levnější podplatit politika, nebo celou stranu.
    Můžeme si říkat co chcem, máme svobodu slova, můžeme si jezdit kam chcem. Takhle si představuje demokracii většina z nás.
    Můžeme si dělat co chcem. Takhle si představuje demokracii zkorumpovaná vláda.

    Reagovat
  • 29. 10. 2012 (9.17)
    Trvalý odkaz

    Naše vláda dokazuje, že vládne totálním zájmovým skupinám a neštítí se ničeho. Jestli takhle vypadá demokracie, tak já chci okamžitě komunismus nebo ještě lépe monarchii. Tam byla daňová zátěž 1/10 a kolik je to dnes? Nechci nabádat k porušování zákonů, ale jsem zastáncem toho, že na vlastním majetku si mohu dělat cokoliv co neomezuje a neohrožuje okolí. A tím se hodlám řídit. Kde je obyčejný selský rozum?

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *