Největší koncentrační solární elektrárna na světě je v z poloviny hotova

Ve vyprahlé poušti Mojave v americkém státě Kalifornie roste zařízení zvané ISEGS. Jakmile bude dokončeno, půjde o největší koncentrační solární elektrárnu na světě s výkonem 370 MW. V současné době je konstrukce zhruba v polovině a úspěšně pokračuje dál, dokončena má být v polovině roku 2013.

Po dokončení v polovině roku 2013 bude Ivanpah největší koncentrační solární elektrárna na světě, foto: BrightSource
Po dokončení v polovině roku 2013 bude Ivanpah největší koncentrační solární elektrárna na světě, foto: BrightSource

Obrovská koncentrační solární elektrárna bude stát 2,2 mld. dolarů. Investorem je společnost BrightSource. Revoluční solární elektrárna se bude skládat ze 173 000 heliostatů (otáčejících se zdrcadel).

Heliostaty budou směřovat sluneční paprsky na tři vysoké věže kde se bude díky teplu přeměňovat voda v páru a ta zas pohánět turbíny vyrábějící elektřinu.

V současné době na elektrárně pracuje kolem 2100 dělníků. Ti zatím stačili postavit zmíněné tři věže a vztyčit asi 50 000 heliostatů.

Jakmile bude za rok elektrárna spuštěna, bude s výkonem 370 MW napájet více než 140 000 kalifornských domácností.

Solární koncentrační elektrárny zatím v porovnání s klasickou fotovoltaikou výrazně zaostávají. Jakmile bude projekt ISEGS dokončen, bude to znamenat zdvojnásobení celkové kapacity koncentračních slunečních elektráren v USA.

Přesto, především v pouštních oblastech, mají poměrně značný potenciál.

Jan Horčík

Zakladatel a šéfredaktor magazínů Ekologické bydlení a Hybrid.cz.

22 komentářů: „Největší koncentrační solární elektrárna na světě je v z poloviny hotova

  • 23. 8. 2012 (1.28)
    Trvalý odkaz

    Richelieu:
    možná a Floridě, kde svítí slunce 350 dní v roce. Co budete dělat v zimě ?
    Navíc to máte s bídou tak pro 150 domácností s tím, že tím nebudou topit a ohřívat vodu.

    Reagovat
  • 23. 8. 2012 (0.30)
    Trvalý odkaz

    Blum Box Energy dokaze zalohovat bez problemu. Jeden box velikosti lednice dodava max 210kw prevodem plynu na vodik a ten na elektrinu, tedy zadne spalovani. Pres den jede obec na slunce a vecer najizdi na Blum Box. A zadne atomove el. nikdo nepotrebuje, ty stejne budou postavene jen na prodej elektriny do zahranici.

    Reagovat
  • 23. 8. 2012 (0.26)
    Trvalý odkaz

    Všechny „zelené“ elektrárny mají jednu surovou nevýhodu – a to je že nad výrobou energien nemáte plnou kontrolu. V Dánsku mají větrné a potřebují předpověď počasí s přesností na půl hodiny. U FVE si zase neposvítíte v noci, přes den je výkon maximální a máte problém, kam s ním… je to rovněž velká zátěž na síť, která se musí s takovými výkyvy počasí a tudíž energie vyrovnat.
    Takže to vše jistí atom, teplo a voda. Uhlí nám dochází, voda se u nás asi už rozšiřovat nebude, tak nám zbývá jen atom. A všem, kdo proti tomu křičí, bych v noci vypnul proud, protože slunce v noci nesvítí… většina z těch států kolem nás má s bídou energii sama pro sebe, proto musí kupovat energii z jádra od nás. Jádro je docela bezpečné, když to ovládají zodpovědní lidé…
    Budoucnost vidím v tom, že si lidé namontují na střechy solární články a budou si tou elektřinou svítit, max dívat se na telku. Eventuelně si budou ohřívat vodu (jinou technologií). Ale prát a žehlit, případně vařit stejně budeme z jádra či jiných zdrojů, které máme k dispozici…

    Reagovat
  • 22. 8. 2012 (20.35)
    Trvalý odkaz

    Diskuze tady je moc zajímavá, zatím to v nějakém horizontu 10 let vypadá, že atomová lobby bude muset začít stavět JE podle plánovaných investic, což jí značně omezí, protože investiční náklady bývají oproti plánovaným 2-3x takové. Uvádím tento údaj proto, že to je asi největší problém JE, pak je to bezpečnost, vyhořelé palivo je až na třetím místě. Obnovitelné zdroje se postupně stávají majoritou, o tom asi nemá cenu diskutovat. Moc jiných možností prostě nemáme. Fúze se ukazuje opět jako velký problém, kromě velkých technických a technologických problémů, je to zase bezpečnost (neutronový tok). Za dvacet let to odhaduji tak 60-70% obnovitelné, 30-40% neobnovitelné. Ve vyspělých ekonomikách. Kde budeme my, Bůh suď.

    Reagovat
  • 22. 8. 2012 (18.22)
    Trvalý odkaz

    To Energetik: Opravdu nejhorší by bylo, kdyby většina české produkce elektřiny se vytvářela z něčeho tak nestálého jako jsou obnovitelné zdroje energie.

    Reagovat
  • 22. 8. 2012 (16.57)
    Trvalý odkaz

    Nejhorší pro přenosovou soustavu jsou zdroje o obrovských výkonů, tedy převážně jaderné elektrárny které zničeho nic v okamžiku vypadnou a musí tedy běžet záloha o minimálním výkonu nevýkonnější elektrárny, jinak není splněna podmínka bezpečnosti sítě. Například Temelín padá nečekaně v průměru jednou ročně.

    Reagovat
  • 22. 8. 2012 (10.41)
    Trvalý odkaz

    Adrian má pravdu,treba začať u seba,nikto iný nebude riešiť naše problemy,len my sami…

    Reagovat
  • 22. 8. 2012 (9.55)
    Trvalý odkaz

    Oprava, díky upozornění od „nikdo“. Je to jako jeden blok Dukovan.
    A souhlasim a Adrianem, začněme u sebe. Šetřeme energií a hledejme jiné způsoby získávání energií.

    Reagovat
  • 22. 8. 2012 (9.53)
    Trvalý odkaz

    opravuju, díky upozornění od „nikdo“. Je to jako jeden blok dukovan.
    A souhlasim a Adrianem, začněme u sebe. Šetřeme energií a hledejme jiné způsoby zízkávání energií.

    Reagovat
  • 22. 8. 2012 (9.28)
    Trvalý odkaz

    to Hobitt:

    A proč tedy nezačnete sám u sebe? Co Vám brání zavěsit si několik solárních panelů na zábradlí balkónu, bydlíte-li v paneláku, nebo dokonce na střechu, bydlíte-li v domku. Přidat k tomu trakční baterie a měnič? Dnes jeden solární panel vyrobí 150 W/h a třeba naše dvoučlená rodina spotřebuje cca 100 W/h, když nejsme doma (lednice, nabíjení mobilů a NTB…) a cca 200 W/h, když jsme doma a svítíme úsporkami, jede televize i PC…Takže by stačily už dva panely.
    A k tomu nárazový proud, když jednou týdně pustíme myčku (1 KW/cyklus), pračku, nebo když vaříme na indukci…

    Nebylo by to lepší řešení, než nadávat proč vláda nedělá to či ono, co by se zrovna Vám líbilo? Ale chápu, nebylo by to zadarmo a dokud máte 1KW jen do 6 Kč, tak proč vyhazovat ze své peněženky, že?

    Reagovat
  • 22. 8. 2012 (7.49)
    Trvalý odkaz

    Pokud vím tak některé solární koncentrační elektrárny dokážou vyrábět elektřinu i v noci. Nemyslím samozřejmě svícením žárovkama na panely :) Ale s využitím tekutých solí v zásobnících kde vydrží být zahřáté po dobu 6-8 hodin.

    Reagovat
  • 22. 8. 2012 (5.44)
    Trvalý odkaz

    to Hobitt:

    Pretože pre prevádzku celej sústavy je treba stabilný výkon, bez ohľadu na počasie!!!!!

    Reagovat
  • 21. 8. 2012 (22.59)
    Trvalý odkaz

    Hmm, tak kdyz jsou JE levnejsi, tak proc je nase „skvela“ vlada chce dotovat????

    Proc musime dotovat neco co produkuje jaderny odpad se kterym si nevime rady nikdo ho nechce mit veedle sveho mesta a u ktereho vubec, ale vubec nevime jestli se bude dal v budoucnu vyuzit. I kdyz nakrasne ano, tak to bude za 100 let a to uz budeme opravdu nekde uplne jinde. Takze si zasereme nasi zemi jadernym zaricim odpadem, ktery nikdo nechce a ktery nam znici prirodu a jeste na tyto skvele stavby dame dotaci?

    Proc? Proc se radeji neudela takovahle elektrarna ktera neprodukuje vlastne zadny odpad, skoro zadne znecisteni, ciste reseni, jednoduche.

    Reagovat
  • 21. 8. 2012 (19.26)
    Trvalý odkaz

    Jenki>
    to sotva v dukovanech jsou 4 bloky kazdy o vykonu 500MW dohromady tedy 2000MW ale narozdil od solarni elektrarny funguji dukovany i v noci takze maji cca 10x vyssi vykon.

    Reagovat
  • 21. 8. 2012 (19.12)
    Trvalý odkaz

    Podporuji rozumné fotovoltaické projekty jako je tohle, ale v ČR je to opravdu nesmysl. Investice do JE je pro nás řádově výhodnější

    Reagovat
  • 21. 8. 2012 (18.56)
    Trvalý odkaz

    Pro pana Petra

    Temelin ma mit dva nove bloky v pripade francouzske technologie cca 1,7 GW na blok, to mate 3,4 GW celkem. To by ta koncetracni elektrarna dle vasich uvah stala 450 miliard Kc. S tim, ze nominalni vykon dodava tak hodinu denne, takze celkove vyrobena energie bude jeste tak o rad nizsi nez u jaderne elektrarny. Navic nejsem si vedom toho, ze by v cesku byly slunecni podminky jako v Kalironii. Suma sumarum jste uplne nekde jinde.
    Co se provozu jaderne elektrarny tyce, tak ten je levny, palivo stoji zlomek nakladu na porizeni, dlouhodobe ulozeni neni potreba, vyhorele palivo bude brzy cenna surovina.

    Reagovat
    • 21. 1. 2013 (10.44)
      Trvalý odkaz

      farancouzi vypadli a jejich rektor mněl mít 1,7 GW pouze že by stali dva tj na pohádky stylu 3,7 zapomente a nebo přednášejte dětem před spaním

      a pokud vememe matematiku 5 x 45 miliardy je 225 miliard, dostavba 2000 MW temelína je odhad 300 mili

      furt šetříme a to i přes to že nepoužejeme pravidlo levnější stavby v případě druhé a třetí lelktrárny, navíc instalací solného zasobníku koncetračka je schopná běžet až 24 hodin

      Reagovat
  • 21. 8. 2012 (17.03)
    Trvalý odkaz

    Je zajimava vec ze nekombinujou obe technologie ,,koncentracni a fotovoltaickou,,, precejenom je to na pousti kde je mista habadej. Jako kombinace by to mohlo byt zajimave.

    Reagovat
  • 21. 8. 2012 (14.56)
    Trvalý odkaz

    hmm zajímavé takže početně shrnuto

    náklady na 370 MW cca 45 miliard Kč, náklady na pohonou směs 0,00 kč, náklady na odvoz, recyklaci či uložení odpadu z elektrárny .. 0,00 Kč ročně

    suma sumárum češi staví za víc jak 120 miliard Temelín s kapacitou 1000 MW s naklady na nákup paliva a jštěvetšíma nákldy na uložení radioaktivního odpadu

    v USA postaví za třetinu nákladů něco co funguje bez paliva, nemá vlastně odpad…. myslím že naši vědátoři maj štěstí u temelína našli po vlaku s technologiemi budoucnosti aspoň koleje

    PS pro radioaktivní loby, ano v kalifornii maj pro tyto elektrárny poušť, nicméně pouštní prostředí je i v ČR na jižní moravě a nebo v Severních čechách v trojúhelníku mezi městy Most, Bílina, Louny

    a pokud něco stavíte třikrát můžete počítat že cena oproti prvnímu postavenému objketu bude u druhého o cca 10 % a u třetího o 15% nižší

    Reagovat
    • 20. 1. 2013 (19.19)
      Trvalý odkaz

      Nejde o pustne oblasti ale o podnebie – celorocne silno svietiace slnko na bezoblacnej oblohe neni nikde v strednej europe…
      Jadrova elektraren funguje aj v noci a dokaze tlmit nerovnovahu v energetickej sieti…
      Este by ma zaujimalo odkial beru vodu pre tuto tepelnu elektraren v pusti Mojave

      Reagovat
      • 21. 1. 2013 (10.40)
        Trvalý odkaz

        a takou blbost vám nakukal kdo, jaderná elektrárna běží furt a moc řídit nejde , nebo aspoň ne rychle a navíc snižovaní výkonu vytvaří u ní dost neokomický provoz, jaderka pokud to někdo neví svůj výkon řídí pomocí přečerpávací vodní elektrárny

        Reagovat

Napsat komentář: Richelieu Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *