V Německu vyrábějí obnovitelné zdroje víc energie než jaderné a uhelné elektrárny

po katastrofě v Fukušima v Japonsku odstavilo osm nejstarších jaderných reaktorů. Rozhodlo se také do roku 2022 vypnout všechny zbývající jaderné elektrárny. Místo toho se bude země soustředit na rozvoj obnovitelných zdrojů energie. Už v roce 2011 dosáhly 20% podílu na výrobě elektřiny.

Větrná turbína větrné elektrárny - budoucnost energetiky?, foto: Monika Kolářová
Větrná turbína větrné elektrárny - budoucnost energetiky?, foto: Monika Kolářová

Německo patří dnes na špici rozvoje energetického průmyslu ve světě. Jde totiž jednoznačně cestou pokroku. Ačkoliv ekonomika země roste, spotřeba energie klesá – v roce 2011 o 4,8 %.

Naopak roste podíl obnovitelných zdrojů. V roce 2011 vyrobilo Německo o 60 % více solární energie než v roce 2010. V současné době má solární elektřina asi 3% podíl na celkové spotřebě, do roku 2020 to má být 10 %.

To nejspíš nebude problém, protože už v roce 2013 má v Německu přibýt dalších 7000 MW výkonu obnovitelných zdrojů energie, především ze slunce, biomasy a větru.

Jeden aktuální příklad za všechny: německá elektrárenská společnost Statkraft AS uvažuje o uzavření dvou paroplynových elektráren v severním Německu ve městech Emden a Landesbergen. Jejich celkový výkon je 1 GW.

Důvod? Příliš mnoho energie z běžných pozemních i pobřežních větrných farem. Mimochodem, v roce 2011 klesla v Německu o 3 % spotřeba ropy, o 10,2 % spotřeba zemního plynu, o 0,7 % spotřeba hnědého uhlí a o 22,9 % spotřeba energie vyrobené v jaderných elektrárnách. Naopak spotřeba černého uhlí stoupla o 3,7 %.

Obnovitelné zdroje měly tak v roce 2011 celkem 20% podíl na výrobě elektřiny a 10,8% podíl na celkové výrobě energie. Pro srovnání, v roce 2010 byl jejich podíl na spotřebě elektřiny 17 %.

I přes růst obnovitelných zdrojů si největší podíl na výrobě elektřiny udrželo v roce 2011 hnědé uhlí s 24,6 %. Jaderná energie klesla na 17,4 %.

Ačkoliv se často mluví o tom, že od vypnutí starých jaderných reaktorů je Německo závislé na dovozu elektřiny ze zahraničí, není to pravda. Podle výsledků Německého statistického úřadu Německo v první polovině roku 2011 naopak vyvezlo celkem 4 TWh. O rok dříve to bylo dokonce 11 TWh.

thinkprogress, renewableenergyworld.com, businessweek.com

Jan Horčík

Zakladatel a šéfredaktor magazínů Ekologické bydlení a Hybrid.cz.

29 komentářů: „V Německu vyrábějí obnovitelné zdroje víc energie než jaderné a uhelné elektrárny

  • 17. 5. 2012 (18.29)
    Trvalý odkaz

    A.
    tak se podívej ještě jednou a pořádně.
    FVE mají výkupní cenu 5,08/6,16 Kč/kWh. Na Slovensku dle zpráv na webu bude od července z FVE v přepočtu 3Kč/kWh.

    Reagovat
  • 17. 5. 2012 (15.51)
    Trvalý odkaz

    I kdyby bioplynka vybuchla, tak tam druhý den mohou lidé znova něco budovat. Orat nebo sít, je to čistý. V okolí Černobylu dodnes nikdo nesmý pobývat, je to uzavřený.
    Větrná energie nezdražuje elektrickou energii, protože výkupní cena je 2.20 Kč. Zdražují to jen
    fotovoltaické panely, kde je cena 12.20 Kč. Otatní ceny jsou na stránkách ERÚ. Stačí se podívat.

    Reagovat
  • 14. 1. 2012 (15.02)
    Trvalý odkaz

    Vira ve Wundewaffen. Nic vic. A co se dikuse ohledne nakladu a rizik tyce. IEA – mezinarodni energeticka agentura vydava statistiky nakladovych cen a jejich vyhled. Vse zpracovano podle jasne mezinarodne uznanych danych metodik (rozumej: ne podle metodik zelene gazputinovske a sejchovske lobby). A ty hovori naprosto jasne. Racte si to na strankach IEA najit sami.

    Reagovat
  • 8. 1. 2012 (14.42)
    Trvalý odkaz

    Našel jsem vývoz elektřiny v roce 2010 a prvním pololetí 2011. Kde jsou výsledky za druhé polotetí 2011, kdy už 7 reaktorů nejelo ani den. A je to doufám čistý vývoz, německé severní VE často natvrdo tlači prod do celé Evropy a ten je dovážen zpět. Což mimochodem dožralo Polsko a to se bude odpojovat od společné sítě.

    Reagovat
  • 7. 1. 2012 (15.34)
    Trvalý odkaz

    Každá dobrá zpráva v době kdy se německé zelené šílenství dostává první trhliny, je dobrá. Bohužel to nezachrání tisíce pracovních míst, které bankrotující německé solární firmy ruší a nebo už zrušily.

    Některé nadšence sice možná mírně šokovala A. Merkerová, když řekla, že Německo bude solární energii možná importovat se zemí kde více svítí slunce a mírné zmrazení určitě také vyvolaly banky, které se začaly zdráhat financovat další větrné a solární elektrárny.

    Možná, že jim došlo to co řekla Angela Merkel a totiž to, že to není právě příznivý poměr, když solární elektrárny, které vyrábí 2% energie spotřebovávají 50% dotací na obnovitelné zdroje.-

    Vrcholem je pak plán EU podporovaný bývalým premiérem spolkové republiky Bádensko-Wurttembersko, Güntherem Oettingerem, na výstavbu 40 nových jaderných elektráren v Evropě. EU komise pro energetiku to bude řešit velmi brzy.

    To, že Ministerstvo pro průmysl a technologii plánuje v Německu omezit další růst solárních elektráren už ani nepřekvapí.

    Nakonec ono to bylo jasné už na podzim roku 2011, kdy přes velká slova se import energie do Německa zvedl o stovky procent – pravděpodobně energie z jaderných elektráren ve Francii a ČR.

    Reagovat
  • 5. 1. 2012 (17.05)
    Trvalý odkaz

    Nic si z toho nedělej Andreji, mě přijdeš jako pablb, ty.

    Reagovat
  • 5. 1. 2012 (10.03)
    Trvalý odkaz

    Já osobně jsem příznivcem jaderné energie. Raději jednu JE než dvě nebo více hnědouhelných. Koksovatelné černé uhlí je potřeba na výrobu oceli, to bych v elektrárnách zakázal spalovat úplně. Příznám se, že větrné elektrárny mi vadí, protože výrazně narušují vzhled krajiny a také jsou tu i jiné méně závažné problémy.
    Jsem velkým odpůrcem biopaliv. Kácet velké plochy pralesů nebo zneužívat úrodnou ornou půdu pro výrobu paliv do spalovacích motorů je podle mě zločin nejvyššího kalibru.
    Čemu ovšem předpovídám velkou budoucnost jsou FVE panely. Pokud se podaří vyvinout panely s účinností nad 40% s dlouhou životností a slušnou cenou, pak věřím tomu, že se stanou velice zajímavou alternativou pro výrobu energie. Jejich pravé místo ovšem není na polích a loukách ale na střechách domů, kde je prostoru víc než dost.

    Reagovat
    • 11. 12. 2012 (20.25)
      Trvalý odkaz

      Pokud se podaří vyvinout panely s účinností nad 40% s dlouhou životností a slušnou cenou…

      A jsme u toho….ono na ty panely, „sqele“…je potreba taky nejaky vyvoj, suroviny energie…a mozna bychom se divily jak moc to je „ekologicky“ kdyz surovinove a vyrobne myslim dost narocny.
      Nedavno na dvojce v tv, ne na nove…tam vedecke porady ani dokumenty nedavaj, bezel zajimavy porad…tak napr: jo to auto je super, je ekologicke, jenze nez se vyrobi spotrebuje tolik surovin, ze bys mohl klidne jezdit 15 let ve starem zigulovi a vyslo by to stejne!
      Nemam rad Vaclava Klause, nazorove jsme jinde, ale v tomhle snim souhlasim.
      Prestante dotovat, puste do vseho trh a uvidime jak dopadnou oze :-)

      Reagovat
  • 4. 1. 2012 (21.42)
    Trvalý odkaz

    Jsem rád, že u nás berou energetiku více pragmaticky než ideově. Dokončí se Tmeelín a už se plánuje výstavba další JE a už se dokonce mluví o třetí.

    Reagovat
  • 4. 1. 2012 (21.40)
    Trvalý odkaz

    Anonymní má pravdu. OZE jsou jen obrovské vyhazování pěněz z okna. Za cenu investic do téhle černé díry bychom mohli postavit Temelíny 2 dodávající 10x větší množství elektřiny. Předhazování fukušimy a Černobylu je neuvěřitelná pitomost. Černobyl byl zfušovaný a Fukušimu poničila Tsunami a obrovské zemětřesení, což u nás tak trochu nehrozí – nehledě na to, že to byla 40 let stará elektrárna a moderní jaderné elektrárny jsou řádově bezpečnější.

    Reagovat
  • 4. 1. 2012 (14.11)
    Trvalý odkaz

    Podle mně je nadpis blbě, má tam být: V Německu vyrábějí obnovitelné zdroje víc energie než jaderné nebo uhelné elektrárny, a ne „než jaderné a uhelné“, vlastně to uhlí má 24,6%, tak to je pak blbě uplně :-)… V Německu vyrábějí obnovitelné zdroje víc energie než jaderné, je správně podle mě :-)

    Reagovat
  • 4. 1. 2012 (12.24)
    Trvalý odkaz

    „Anonymní“ mi v sovislosti s katastrofou ve Fukusime prijde jako pablb.

    Reagovat
    • 11. 12. 2012 (20.20)
      Trvalý odkaz

      “Anonymní” mi v sovislosti s katastrofou ve Fukusime prijde jako pablb.

      Me zas prijde jako pablb kazdej kecal o ekologii, …a pak se date do reci a on ti rekne:
      No na dovolenou jsem letel do usa, minuly rok, do Turecka…..uvedomuje si nekdo z tech priznivcu oze, ze svojim zivotem v letadle atd, dava ekologii nafrak vic jak snad vsechna jadra sveta?:-))
      Asi ne….jinak..pokud letis do statu, tam a zpet, pak bys musel celej zivot tridit naprosto vse k recyklaci abys to znecisteni z toho era nejak napravil….neverim ze litate pani ekologove s igelitkama ze svejch bytu a tridite….a to jsme do te ekologie, jeste nepridali k diskusi vliv plenkovejch kalhotek na jedno pouziti….taky ropa…ale kdo by se dneska pral s plenama ze? Fuj, to smrdi, ..jo je lespi, snazsi si sednout ke klavesnici a datlovat o „ekologii“…hele a kolik surovin bylo zlikvidovano k vyrobe tveho notasu, pc? Vis? Nevis? chachachacha

      Reagovat
  • 4. 1. 2012 (7.00)
    Trvalý odkaz

    Havárie může být chtěná i nechtěná, pro 29 miliard korun už se to dá nějak zaonačit. Důležité je že nějaká možnost tu je. A dokonce nebude muset jaderná loby sahat ani na jaderný účet.
    Také bych chtěl mít takové riziko podnikání a pojištění.

    Reagovat
  • 3. 1. 2012 (22.04)
    Trvalý odkaz

    Kravina a ne čistý zisk. Šance na havárii u JE je krajně nepravděpodobná narozdíl od tzv. oze nebo běžných například petrochemických provozů. Pravděpodobnost že například takový Chemopetrol vyletí do povětří je mnohnásobně větší než u JE stejně jako škody a zamoření. Přesto nikdo pojištění chemiček neřeší a všichni zelení idioti ujíždějí na jaderných elektrárnách.
    Stajnou kravinou je tvrzení, že jádro v německu končí z ekonomických důvodů. Bylo to čistě ideologické rozhodnutí nemající nic společného nejen s ekonomikou (němcům se to pekelně prodraží) ale ani s ekologií
    viz zde:
    http://scienceworld.cz/aktuality/mene-jadra-znamena-spalovat-vice-uhli-a-plynu-6598
    http://neviditelnypes.lidovky.cz/nemecko-revoluce-oze-nebo-uhli-a-plynu-dx8-/p_ekonomika.asp?c=A111009_123434_p_ekonomika_wag
    http://neviditelnypes.lidovky.cz/nemecko-hekatomby-mrtvych-a-mikronesie-zalita-morem-f93-/p_klima.asp?c=A110928_170023_p_klima_wag
    Mimochodem do černé díry tzv. oze se nalilo už několik desítek miliard korun a další stovky miliard tam ještě potečou, a to s nulovým užitkem. Bez OZE bychom mohli vyhzovat jaderné elektrárny do povětří jako na běžícím páse a pořád bychom byli na tom líp.

    Reagovat
  • 3. 1. 2012 (18.49)
    Trvalý odkaz

    Potom nerozumím tomu proč je v ČEZku omezena odpovědnost za jaderné škody na max. 6 miliard korun
    (dle současného atomového zákona č. 18/1994 Sb.), když dle Protokolu Pařížské úmluvy z roku 2004 se ČEZko zavázalo na min 17 miliard korun? Že by to byla „skrytá“ dotace a tedy i nižší pojištění?
    S adekvátním pojištěním by stála 1kWh 2,59 dolaru
    http://www.blisty.cz/art/58925.html
    V Německu provozovatel jaderného zařízení plně zodpovídá za škody. Proto tam jádro pomalu ale jistě končí i z ekonomického hlediska.

    Ano o likvidaci jaderného zařízení je v ČEZku velmi „dobře“ postaráno. V případě havárie Temelína dostanou postižení max. 6 miliard korun, ale ČEZ má zařízení pojištěné na 35 miliard korun. Čistý zisk 29 miliard korun na havarii (likvidaci) Temelína, na tento zisk se budou skládat všichni i postižení.

    Reagovat
  • 3. 1. 2012 (14.01)
    Trvalý odkaz

    Holý nesmysl, do ceny elektřiny z JE se samozřejmě již započítavají náklady na budoucí likvidaci. Všichni provozovatelé JE musí přispívat za každý vyrobený kw do speciální fondu který je na toto určen. O tom, že v Německu je navíc ještě cena elektřiny ze JE zatížena speciální daní ani nemluvě. Přesto je cena elektřiny ze JE násobně nižší než tzv. oze a při tom oze toto činit nemusí. CO bude z hektary solárního šrotu za 20 let to dnes nikdo neví, totéž platí o stovkách tisíc tun betonu vylitého do zákldů ve.
    Obtížné havárie u oze? TO si snad děláte srandu? Co ty vybuchlé bioplynky v německu, co ty vyvrácené ve. Stačí silnější tornádo a utržené listy rotorů vesele likvidují okolí. TOmu říkáte bezpečnost?

    Reagovat
  • 3. 1. 2012 (12.59)
    Trvalý odkaz

    To je pravda, pokud by se do ceny energie promítala i cena za vývoj a následou ekologickou asanaci, tak JE v tomto směru budou mít velmi špatnou ekonomickou návratnost investic. Pokud dojde k vážné havárii, tak pak je to samozřejmě katastrofa. Pokud dojde k havárii v tepelné elektrárně, může to být hodně vážné, ale nebude to katastrofální. U FVE a dalších OZE jsou havárie spíše jenom obtížné. Už z toho pohledu, že OZE jsou mnohem více decentralizovné.

    Reagovat
  • 3. 1. 2012 (11.58)
    Trvalý odkaz

    Ze statistického hlediska a reálných zkušenností je tento stav „funkčnosti“ pouze dočasný. Potom se stav „funkčnosti“ změní na definitivní nefunkčnost s finanční náročností, která několikrát převýší samotnou investici do jaderného „zdroje“

    Reagovat
  • 3. 1. 2012 (9.59)
    Trvalý odkaz

    máte poněkud podivné představy o významu slova vždy a definitivně, tomáši. Jádro narozdíl od oze funguje.

    Reagovat
  • 3. 1. 2012 (8.05)
    Trvalý odkaz

    Anonymní. Zatím to vždy skončilo jaderným nesmyslem a to bohužel pro rozlehlé okolí definitivně.

    Reagovat
    • 11. 12. 2012 (20.10)
      Trvalý odkaz

      Anonymní. Zatím to vždy skončilo jaderným nesmyslem a to bohužel pro rozlehlé okolí definitivně.

      A ty se zitra hned odpoj od vseho co z energii pouzivas, prodej auto, kup si kone a pak kecej o ekologii, ono se o ekologii se zapnutym notasem s windows z usa, plnou nadrzi benalu, nebo ropy, keca krasne, co?
      Mimochodem, neni treba nic vymejslet, v 70tych letech byla standar teplota v bytech anglanu 15-17…kdyz ti bylo zima, vzal jsi si svetr!:-) Ze to melo jasnej vliv na spotrebu energie, asi netreba pripominat, a tak by me zajimalo, kolik stupnu si vytapite svoje byty pani ekologove…“ekologove“? Neni to o ekologii, je to o demagogii vubec nepodobne te, se kterou nas tu krmil Jakes, Strougal , Husak a spol….ovsem je otazka zda si to vubec z diskuteru na internetu nekdo dokaze pripustit…kdo si nepamatuje svou historii je nucen si ji zopakovat, dotovat solarni magnaty fuck nehodlam..

      Reagovat
  • 2. 1. 2012 (22.31)
    Trvalý odkaz

    Neznalostí pravopisu to začíná, naivní vírou v nefungující a předražené nesmysly jako například oze, biopaliva, biozemědělství to končí.

    Reagovat
  • 2. 1. 2012 (19.52)
    Trvalý odkaz

    Tomu nadpisu také nějak nerozumím, 17,4% jadro + 24,6% hnedé uhlí + ???% černé uhlí (v článku neuvedeno) je >= 42%, a to je asi 2x větší, než 20% z obnovitelných zdrojů. Jinak tomuto vývoji fandím, jen tak dál. Nevěřím tomu, že by Němci nevěděli, do čeho se pouštějí. Pokud jim to vyjde, tak budou mít za nějakou dobu nejlevnější energii na světě. Pokud se jim povede utáhnout i těžký průmysl a zimní období, není co dodat.

    Reagovat
  • 2. 1. 2012 (18.52)
    Trvalý odkaz

    Skoda casu, dneska to nikoho nezajima.
    Kazdeho resi jen kolik vydelava.
    Muzes my rikat ze neumim cesky a ja s tebou souhlasim ale je my to ukradeny, ja prece nechci byt prezident.

    Reagovat
  • 2. 1. 2012 (18.25)
    Trvalý odkaz

    Než začneš si zaneš zametat před svým prahem tak se nejdřív pokus naučit český pravopis a pak třeba počty, což doporučuji i autorovi tohoto článku.

    Reagovat
  • 2. 1. 2012 (16.57)
    Trvalý odkaz

    Co je na tom k nepochopeni?
    Vzdyt je to v clanku napsany. Nemeco vyrobi vic elektriny z oze nez z jadra.
    OZE 20%
    jadro 17.4%
    A to je snad dost dobra zprava, je videt, ze nekdo chape, ze je ptoreba si zamect nejdrive u sveho prahu. Tj. po sobe uklidit.

    Reagovat

Napsat komentář: Anonym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *