Přečerpávací elektrárny – ideální doplněk pro solární a větrné zdroje

je s ohledem na jednou z nejprogresivnějších zemí světa. Tamní architektonické studio Gottlieb Paludan aktuálně přišlo s novým nápadem. Ten počítá s využitím klasických či v kombinaci s vodními přečerpávacími elektrárnami. Tak by se vyřešil dlouhodobý problém alternativních zdrojů, totiž jejich nestálost.  
obnovitelné zdroje energie - Dánsko - Kodaň - Green Power Island

Dánsko už dnes získává 20% energie z . Jsou umístěné jak na pevnině, tak v moři. Podíl se neustále zvyšuje, ale spolu s tím se objevují také problémy. Ten hlavní spočívá v tom, že energie větru je nestálá. Někdy fouká hodně, někdy málo, někdy vůbec. však musí být zásobována konstantně.

Ostrovy zelené energie

Architektonické studio Gottlieb Paludan proto přichází s novým zlepšovákem. Projekt se jmenuje „Green Power Island“. Jeho gró spočívá v tom, že na opuštěných ostrovech v různých příhodných částech světa se vybudují obnovitelné zdroje energie a , společně s rozsáhlými vodními nádržemi. Ty budou fungovat jako přečerpávací elektrárny.

obnovitelné zdroje energie - Dánsko - Green Power Island

Také v již jedna taková přečerpávací vodní elektrárna funguje. Jde o jeden z technických divů ČR – Dlouhé Stráně. Zároveň je to nejvýkonnější u nás s výkonem 2 x 325 MW.

Dánská finta

Zajímavé je, že Green Power Island má fungovat opačně. Velká nádrž totiž bude přebytečnou energii z větrných turbín nebo solárních panelů využívat ke svému vypouštění (vypumpování vody), zatímco při nedostatku bude voda ponechána aby do nádrže přitékala. Sami tvůrci tomu říkají „dánská finta“.

obnovitelné zdroje energie - Dánsko - Green Power Island - Bahrain

Architekti už připravili konkrétní plány na vybudování podobných zařízení pro okolí Kodaně, Dánsko, Tampy na Floridě, Bahrainu a dalších míst světa. Zda se alespoň jeden z projektů podaří v nejbližší době zrealizovat, to je zatím ve hvězdách. Podle grafických návrhů jde o docela zajímavé, sic značně megalomanské plány.

Jan Horčík

Zakladatel a šéfredaktor magazínů Ekologické bydlení a Hybrid.cz.

11 komentářů: „Přečerpávací elektrárny – ideální doplněk pro solární a větrné zdroje

  • 19. 2. 2013 (1.49)
    Trvalý odkaz

    Pls nevite nekdo z vas jak se bere elektrina vyrobena z precerpavaci elektrarny z hlediska legislativy? je povazovana za OZE i kdyz na cerpani mohla byt pouzita elektina vyrobena z neOZE zdroje? diky :-)

    Reagovat
  • 12. 6. 2012 (17.43)
    Trvalý odkaz

    Tož sorry, borci, ale 50% ztráty u přečerpávačky jsou pitomost. By mě zajímalo, jak byste třeba u Dlouhých Strání vůbec chtěli takovej ztrátovej výkon uchladit ;-)
    Obecně se účinnosti turbíny ve výrobnim i čerpacim režimu pohybuje vysoko nad 90% a u generátoru to bejvá nad 98%. Takže kombinovaná účinnost v cyklu se u DS udává minimálně 80% a v reálu to může být i víc, pokud se nejede na plný výkon (což se většinou neděje, pokud neni nutný bezprostředně zálohovat vypadlej blok v Temelíně — rozhodující jsou totiž spíš hydraulické ztráty v potrubí).

    Reagovat
    • 25. 5. 2013 (20.21)
      Trvalý odkaz

      tož borče 80% je to tak efektivita dolu… nahoru to bude ucinost mensi… ale i kdyby.. 0,8*0,8 neni 0,8 ale 0,64

      Reagovat
  • 12. 6. 2012 (6.46)
    Trvalý odkaz

    creat, Josef : Máte pravdu oba ztráty 50% jsou velké ale myslím že kombinace přečerpávací elektrárna vrs větrné a solární elektrány je daleko provozně levnější než verze jaderná vrs přečerpávačka
    Pokud vememe do uvahy dobu stavby jaderné elektrárny a její cenu tak jak nám o ni basní současní odborníci v CEzku a vememe nákladovou cenu na stejný výkon v solárních panelech a vetrnících pak se těm 100 miliardám co je plánováno na dostavbu Temelína nepřiblížíme ( a to ani nevíme kolik “ nás “ budou stát ty dodatečná vylepšení která jsou naprosto nutná a o nich nikdo nevěděl při plánování stavby – jako stavař vím co je asi v “ plánu “ ) o době výstavby ani nemluvě. Ano náklady na solární systémy, vetrné elektrárny taky nejsou malé, k nim náklady na dimenzaci rozvodné sítě nejsou taky kapka ( ale ty se bude muste dimenzovat aspoň částečně i pro JE ), přečerpávačku bude nutno vybudovat i pro JE jen pro SE a VE budou asi potřeba ne jedna ale dejme tomu 3 a více, ale pak jakmile je tato infrastruktura vybudována je to … rychleší, vítr ani slunce neposílá faktury za pohonou směs, spotřeovaná pohoná směs není 100 – 1000 let nebezpečná všemu živému, nepotřebuje zvláštní bunkry, nemusí se dovážet a nemusí se s ochranou skladovat a vyvážet, na druhou stranu zase nezaručuje že tu bude 365 dní 24 hodin denně k dispozici – ale proto tu jsou přečerpávačky a jestliže mám přečerpávat při velko výrobě elektřiny elektřinu u níž platím pouze za převod sítí, a práci obsluhy a nebo platit za proud u nějž má započteno to že musím zaplatit palivo, jeho likvidaci je ekonomika takového provozu jasně někde jinde

    rád bych podotknul že nejsem zanícený ekolog, vlastně většina ekologů a zelených mi dost leze na nervy zvláště když se staví proti tomu aby bylo zlepšeno životní prostředí pro lidi v takovém případě si myslím že zastřelení takového zeleného by podle mně nemělo být považováno za vraždu ale pouze za přestupek – něco jako jako nehoda se smrtelnými následky, nedovolené užití zbraně

    nicméně snažím se logicky a ekonomicky maslet a pokud vidím něco co by mohlo fungovat tak proč vylévat vaničku i s dítětem …. že

    PS nicméně rozhodně neschvaluji solární elektrárny na poli, to je zvěrstvo prvního řádu a lidé co jsou pod tímto podepsáni by mněli být zbaveni hájení a mněli by se střílet celoročně jako pro lidstvo naprosto škodná zvěř ( myslím že rekultivovaných výsivek dolů, střešních ploch skladů a panelaků je v zemi dostatečné množství a dnešní technologie sol panelů a třeba VE s vertikální osou jejich využití umožnuje bez velkého omezení původních funkcí těchto budov, navíc z tohoto využití mohou mít prospěch obě strany jak majitel budovy tak třeba provozovatel SE či VE na její střeše )

    Reagovat
  • 11. 6. 2012 (16.37)
    Trvalý odkaz

    Josef: Máš pravdu, straty sú dosť veľké. Problémom však je, že iné akumulačné systémy nemajú dobré vlastnosti na uchovanie veľkého množstva energie v rádoch desiatok a stoviek MWh. Dnešné batérie pre veľkú energetiku nestačia. Osobne si myslím, že je lepšie prevádzkovať sieť nepreťaženú s 50-percentným využitím prebytku, ako riskovať blackout a reakciu ochrán vzrastajúcim preťažovaním vedení.

    Reagovat
  • 11. 6. 2012 (13.46)
    Trvalý odkaz

    Tohle reseni me napadlo uz na prumyslovce, ale rychle mi dosle, ze je to z ekonomickeho hlediska nesmysl.
    Totiz precerpavaci elektrarnu je velice ztratovy „akumulator“ energie, vrati pouze cca. 50% toho, co se ji odevzdalo. Precerpavaci elektarrny se pouzivaju prakticky jen kvuli jadru, jako doplnek jaderne elektrarny, protoze je to fakticky jediny zpusob, jak vykon jaderne elektrarny regulovat.
    U tak drahe energie, jako je tahle „ekologicka“ by to byla tak masivni plytvani, ze to se uz energeticke spolecnosti radeji smiri s se zabrzdovani vrtuli a dusledkami pretezovanim prenosovych soustav…

    Reagovat
  • 28. 8. 2010 (13.19)
    Trvalý odkaz

    vzhledem k tomu, že v ČR se ze solárních elektráren stal největší tunel v dějinách, proti němuž jsou
    doposud známí zločinci počínaje Koženým a konče třeba Pitrem naprostí břídlilové, tak jak slyším slovo alternativní zdroje, tak vidím ne zeleně, ale
    rudě vzteky.Tento tunel mohl vzniknout díky atmosféře ekologické hysterie a tak budeme nadnárodním koncernům platit desetinásobek tržní ceny a možná už dnes na nás chystají další podraz.
    Takže : už žádné další zachraňování světa,žádné ideály,už jsmě měli Hitlera,Staliny,teď náboženství EKOLOGIE

    Reagovat
  • 16. 8. 2010 (10.02)
    Trvalý odkaz

    Na Slovensku je prečerpávacia elektráreň Čierny Váh s najväčším výkonom v strednej Európe.

    Reagovat
  • 12. 8. 2010 (16.09)
    Trvalý odkaz

    Ale aj tak, budovat nadrz pre kazdu vrtulu je blbost. Kazdy stat by mal mat jednu velku nadrz, kam by sa voda precerpavala a tym vykrivat spicky. Ja myslim, ze take uz aj existuju a nebolo by do toho treba investovat vobec nic, alebo len malu sumu.

    Reagovat
  • 11. 8. 2010 (15.12)
    Trvalý odkaz

    Myslim, ze v CR a SR su nejake precerpavacie elektrarne, ale zatial len pre vodne turbiny. Napad je to ale jednoduchy a preto aj dobry. Otazka je len ake naklady budu potrebne na vybudovanie tych vodnych nadrzi.

    Reagovat

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *