Reklamní špióni v aplikacích drancují vaše chytré telefony

Pokud si, stejně jako Abhinay Pathak z univerzity v Indianě, položíte otázku, jak asi vypadá energetická bilance vašeho „chytrého“ telefonu – smartphonu, a jaké procento energie z příkonu baterie připadá na reálný provoz jednotlivých aplikací, zjistíte dvě nepříjemné věci.

Populární hra Angry Birds pro chytré telefony typu iPhone - bylo by zajímavé vysledovat kolik asi energie padlo na celém světě jen na ni.
Populární hra Angry Birds pro chytré telefony typu iPhone - bylo by zajímavé vysledovat kolik asi energie padlo na celém světě jen na ni.

Za prvé, že v oblasti spotřeby energie smartphone mezi „intelektuální smetánku“ rozhodně nepatří. A za druhé pak, že užitečné free-aplikace mobilů spotřebují 75 % energie jen díky tomu, že Vás neustále zaplavují nevyžádanou reklamou.

Pathak je počítačovým specialistou, který na univerzitě v Purdue v Indianě řeší už dlouhou dobu uživatelskou dostupnost specializovaného softwaru pro jednotlivé řady mobilních telefonů.

Volně stažitelná nabídka nástrojů a aplikací činí ze smartphone užitečného pomocníka, domácí kancelář i nepostradatelného navigátora na cestách. Jenže když není včas poblíž nabíječka, mění se smartphone rázem ve stylové těžítko. Své o tom vědí uživatelé iPhone i dalších chytrých mobilů.

Na první pohled by se mohlo zdát, že Pathakův výzkum hradily týmy vývojářů placených aplikací pro rozhraní Android a Windows Phone 7, ale ani ti nevyšli ze srovnání právě nejlépe. Faktem zůstává, že tři čtvrtiny energie neplacených aplikací připadají na „skryté“ úkoly a sběr informací, které nesouvisejí s hlavní funkcí dané aplikace. Jinými slovy, někdo opatrně monitoruje, jakou reklamu by bylo užitečné vám ještě podsunout.

Spolu s kolegy proto vyvinul Pathak jednoduchý program s názvem Eprof, který mapuje výdej energie na provoz jednotlivých aplikací. Počítačoví specialisté si rádi hrají, a tak není divu, že výzkum zahájili srovnáním populárních placených herní rozšíření, například Angry Birds, v kontrastu s free aplikacemi partií šachu.

Následoval nezbytný Facebook, zaplavený řadou rádoby-zábavných herních aplikací, a obrázkový Twitter. A po pár hodinách „experimentu“ byla baterie vybitá. Jak je to možné?

Vyjmenované aplikace totiž na vlastní napájení stěžejní funkce, kvůli kterým si je pořizujeme, spotřebovávají jen kolem 10 až 30 % energie. Zbytek se ztrácí v zřetězeném sběru informací o naší poloze a přísunu výživné reklamy.

„Při provozu Angry Birds jde pětina energie na spuštění a zobrazení hry, zatímco 45 % začne pomocí napojení na GPS určovat polohu uživatele,“ popisuje fungování aplikací Pathak. „Se zaměřením uživatele se spouští 3G stahování aktuální reklamy. I když toto připojení trvá asi deset vteřin, připadá na něj dalších 28% energie pracující aplikace.“

Podobných zabudovaných „žroutů energie“ odhalil v mobilním softwaru Pathak s kolegy celou řadu. Některé úniky energie jsou přímo zařazeny ve zdrojovém kódu.

„Na jedné straně představují inteligentní telefony neskutečně rychle rostoucí trh, jenže limity užitečnosti aplikací vycházejí především z životnosti baterie,“ tvrdí Pathak. „Dnes již existuje na čtvrt milionu free-aplikací a rozšíření, ale drtivá většina z nich nedbá na nějakou rozumnou energetickou bilanci provozu.“

inhabitat.com
Sdílet:

3 komentáře: „Reklamní špióni v aplikacích drancují vaše chytré telefony

  • 26. 3. 2012 (20.19)
    Permalink

    No a co s tím? Článek je celkem nedotažený do konce.

    Reagovat
  • 26. 3. 2012 (13.04)
    Permalink

    Velmi zajímavý pohled ze kterého vyplývá, že reklama je nejen ztráta času, ale je i velmi neekologická.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.