Kolik elektřiny vyrobí solární panel? Vyplatí se?

Kolik energie vyrobí solární panel? A kolik to stojí? Pojďme si spočítat, jestli se nákup vůbec vyplatí. Začneme u úplných základů.

 Solární panely dokážou už dnes vyrábět levnou energii, která se vyplatí každému. foto: i4fiwi
Solární panely dokážou už dnes vyrábět levnou energii, která se vyplatí každému. foto: i4fiwi

Napětí, proud a výkon

Ve škole jsme se učili, že výkon [Watt] rovná se napětí [Volt] krát proud [Ampér]. Třeba když máme 100 W žárovku v autě s napětím 12V, pak drátem k žárovce teče proud 8.33 A.

Halogenové žárovky v autech mají obvykle kolem 50 W. Takže pokud jsou zapnuty na dva reflektory, svítíme výkonem cca 100 W (kabelem teče 8. Pokud zapneme čtyři reflektory, pak svítíme výkonem cca 200 W (kabelem teče 16.66 A).

Čtyři běžné halogenové žárovky v autě mají celkem výkon cca 200 W
Čtyři běžné halogenové žárovky v autě mají celkem výkon cca 200 W

Uvažujme o tom, že v autě máme baterii 12 V 60 Ah (a teoreticky řekněme, že baterie dá 100 % veškeré energie). Pak platí, že baterie 60 Ah při vybíjení svícením 200 W (16.66 A) vydrží asi na 3,6 hodiny. (60 Ah děleno 16.66 Ampér = 3,6 hodin)

Baterie 12V 60Ah teoreticky vydrží dodávat příkon 200 W po dobu 3,6 hodiny
Baterie 12V 60Ah teoreticky vydrží dodávat příkon 200 W po dobu 3,6 hodiny

Maximální výkon a reálný výkon u solárních panelů

Pokud vezmeme solární panel 230 Wp, tak informace Wp [Watt-peak] říká že v ideálních podmínkách maximálního svitu, bude panel dávat 230 W výkonu.

Pro reálné podmínky však uvažujme, že při plném slunci v poledne takový panel bude vyrábět 200 Wattů reálného výkonu. Této hodnotě můžeme říkat Wr [Watt-real].

Pokud svítí slunce, pak můžeme říci, že jeden panel vyrábí tolik energie jako spotřebují 4 halogenové žárovky.

Výkonu 200 Wattů odpovídá přibližně spotřebě čtyř halogenových žárovek v autě.

Kolik hodin svítí slunce?

V různých místech svítí slunce různě. Mapa níže ukazuje dlouhodobé roční průměry pro různá místa na území ČR.

Mapa slunečního svitu na území ČR
Mapa slunečního svitu na území ČR

V ČR jsou tedy místa, kde v úhrnu za jeden rok svítí slunce více než 1800 hodin. A jsou místa, kde svítí slunce méně než 1400 hodin. Pro naši úvahu vezmeme průměrnou dobu 1500 hodin slunečního svitu za rok.

Navíc budeme uvažovat, že slunce nesvítí vždy kolmo, ale že části dne svítí na panel ze stran. Když slunce svítí ze strany je výkon nižší než když svítí přímo.

Slunce přes den nesvítí stejně. Navíc pouze v poledne svítí přímo na panel.
Slunce přes den nesvítí stejně. Navíc pouze v poledne svítí přímo na panel.

Takže uvažujeme, že 1/3 dne svítí z východu, druhou třetinu svítí skoro kolmo, a třetí třetinu svítí ze západu. (Zde připomeňme, že jsme již pro účely výpočtů výkon panelu z jmenovitého výkonu 230Wp ponížili na reálných 200Wr.). Celkem 1500 hodin rozdělíme tedy takto:

Slunce na východě 500 hodin = 30% energie
Slunce kolmo nebo skoro kolmo 500 h = 100% energie
Slunce na západě 500 hodin = 30 % energie

Velmi zjednodušené zprůměrování slunečního svitu (1/3 + 1/3 + 1/3)
Velmi zjednodušené zprůměrování slunečního svitu (1/3 + 1/3 + 1/3)

slunce v našich podmínkách bude na panel svítit 800 hodinKolik energie ze slunce získám za rok?

Takže celkem za jeden rok máme 500 hodin se 100 % energie a 1000 hodin se 30 % energie. Těch 1000 hodin se 30 % energie můžeme přepočítat na 300 hodin plné energie.

Takže celkem dostáváme, že slunce v našich podmínkách bude na panel svítit celkem 800 hodin.

Za jeden rok tedy celkem dostáváme 800 hodin plného slunečního svitu, kdy náš panel generuje výkon 200 Wr. Matematicky to znamená, že panel za 1 rok vyrobí 160 kWh energie.

Kolik energie je 160 kWh?

Již jsme si řekli, že spotřeba 200 W u olověné baterie 12 V/60 Ah je na 3,6 hodin provozu. Víme také, že solární panel s výkonem 200 Wr pracuje v ČR cca 800 hodin.

Následně můžeme jaké množství vyrobí solární panel v porovnání s kapacitou běžné autobaterie. (800 hodin/3,6 = 222 ). Jeden solární panel za rok vyrobí tolik energie jako se vejde do 222 olověných baterií 12 V/60 Ah.

Jeden panel vyrobí za rok energii srovnatelnou s energií 222 autobaterií. Je to hodně nebo málo?
Jeden panel vyrobí za rok energii srovnatelnou s energií 222 autobaterií. Je to hodně nebo málo?

Kolik stojí energie ze solárního panelu?

tabulka vývoje ceny vyrobené solárními panelyAktuální cena panelu 230 Wp je 4500 Kč s DPH 20 %.

Ukázali jsme si, že panel v našich podmínkách vyrobí za 1 rok 160 kWh energie. Navíc uvažujme, že panel stárne a během času jeho výkon slábne.

Budeme uvažovat o 1.5 % slábnutí panelu ročně. (V praxi výrobci garantují opotřebení 20 % za 25 let). My jsme však skeptičtí a proto je náš výpočet mnohem radikálnější.

Z tabulky je jasně vidět, že již po 4 letech se cena solární energie dostává na úroveň 5 Kč s DPH za kWh. Tato cena odpovídá běžné ceně eletřiny pro malospotřebitele.

Navíc cena takto vyrobené energie dále klesá a klesá.

Může vám někdo garantovat cenu elektřiny pro rok 2042 jen 1.17 Kč? Garantujte si jí sami tím, že budete elektřinu vyrábět sami pro sebe ze solárních panelů.

Jaká je tedy návratnost investice do solárního panelu?

Pokud řekneme, že cena 5 Kč za kWh je pro nás přijatelná, pak v současné době při ceně 200Wr panelu 4500 Kč s DPH je návratnost investice formou vyrobené energie kolem 5 let.

Návratnost fotovoltaického panelu v letech
Návratnost fotovoltaického panelu v letech

Když vezmete 4500 Kč a necháte je na běžném účtu v bance, pak zjistíte, že vaše peníze nejen že nic nevydělávají, ale naopak díky různým bankovním poplatkům máte čím dále míň peněz.

Pokud vezmete ty samé peníze a zakoupíte za ně solární panel, pak vaše peníze budou svícením slunce zhodnocovány.

Jak jsme již řekli, solární panel vyrobí 160 kWh energie kterou oceníme běžnou cenou 5 Kč/kWh. To je celkem 800 Kč výnosu. Těchto 800 Kč výnosu při investici 4500 Kč odpovídá úrokové sazbě 17% p.a. Pouze slunce Vám nabízí tak vysoký úrok.

Vyrábějte si energii sami a vydělávejte tím, že neplatíte peníze jiným!

Použité jednotky

kWh = kilo watt hodina (jednotka spotřeby elektrické energie)
Wp = watt peak (špičkový výkon solárního panelu za ideálních podmínek)
Wr = watt real (reálný výkon solárního panelu za běžných podmínek)

Článek byl připraven ve spolupráci se společností i4wifi a.s. která v ČR prodává cenově dostupné solární panely.

placená inzerce

69 komentářů: „Kolik elektřiny vyrobí solární panel? Vyplatí se?

  • 6. 1. 2023 (16.46)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den, mám zahrádku, vodu tam mám, alene elektriku, tak jsem se chtěla zeptat, zda by bylo chytré dát na pergolu panel, zda by mi to vytvořilo elektriku třeba jen na bazén, aby mohla fungovat filtrace.
    A pokud ano kolik by to tak stalo?

    Reagovat
  • 19. 9. 2022 (16.39)
    Trvalý odkaz

    Myslím, že vámi uvedená informace „návratnost je 5 let“ je také lehce zavádějící. Po pěti letech se dostanu na levnější cenu a teprve se mi cena začne pomalu vracet. Do té doby je vidět dle tabulky, že jsem měl elektrickou energii daleko dražší. Navíc ji v budoucnu vyrábím čím dál méně a rozdíl není tak velký. Samozřejmě to se může změnit, pokud se v budoucnu bude elektřina razantně zdražovat.

    Reagovat
  • 16. 8. 2018 (17.43)
    Trvalý odkaz

    Byt v paneláku 2+1. Dvě okna na sever jedno na jih. Je možnost dát na parapety solární panely?? Na všech 3 okna??

    Reagovat
  • 20. 3. 2018 (15.18)
    Trvalý odkaz

    Daly by se panely nějak zajistit proti odcizení? Dlouhodobě řeším možnost výroby elektrické energie pro naši chatu na polosamotě, sousedi nejsou v dohledu, takže zloděj by mohl klidně nerušeně pracovat hodiny…

    Reagovat
    • 4. 6. 2018 (11.55)
      Trvalý odkaz

      Měl jsem taky obavy ale mam je 5 let na chatě u lesa v Jeseníku a super zloději mi vykradli dílnu ale panely zůstaly alarm s pohybovym senzorem v dílně a fotopast na chatu a párkrát to nechat policií skontrolovat a zloději se to rychle dozvěděli že tam už nechávám věci na zahradě které bych tam před tím nenechal.Vše se dá koupit na wish z číny
      Panely,alarm,fotopast,měnič napětí,mppt regular,kabel a je to o poznání levnější a za to identické zboží např.mppt stejny u nás 3500kč čínské 1600kč atd

      Reagovat
  • 21. 5. 2017 (14.48)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,poradte mi prosím,jsem úplný laik… koupil jsem chatu,kde není elektrika a to mě začíná vadit,hlavně teď před létem. Potřebuju tam mít ledničku,televizi,nějaké to světlo a potřeboval bych radu jaký panel bych měl koupit a co ještě bych měl k tomu koupit,aby to fungovalo.
    Zvládnu sám montáž? Nejsem úplný trouba na manualní práce :-)

    Jakým způsobem se vůbec ta energie z panelu dostane do řekněme do televize? Musí tam být nějaký měnič napětí?

    Předem moc děkuji za rady

    Reagovat
    • 15. 1. 2018 (13.59)
      Trvalý odkaz

      Pro svépomocnou montáž (to by jste nejspíše zvládnul), bych uvažoval následující postup (technických řešení je samozřejmě více) …. Velmi hrubý odhad: lednice 100 W – skoro 24 hodin denně. Televize 100 W – 4 hodiny, světla 50 W – 4 hodiny. Tedy celkem 3000 Wh/denně.
      Jeden solární panel (pro systémy 12 Voltů) mívá tak cca 150 W špičkového výkonu – ovšem tak kolem poledne „někde na Sahaře“. Plný svit slunce v ČR je PRŮMĚRNĚ 4 hodiny denně (prý 1500 hodin ročně). Z toho by vyplývala potřeba asi 6 panelů + regulátor napětí. A kapacita 12V akumulátorů 600 – 700 Ah.
      LED žárovky a televize se dají koupit 12 Voltové, lednice nejspíše jen na 230 Voltů (ale možná i na 12 Voltů, blíže jsem to nezjišťoval). A pro to napětí 230 V by byl potřeba měnič 12/230V – stačil by 600 W – ty nejsou moc drahé (modifikovaná sinusoida pro lednici je OK). Tohle řešení bych volil já, kdybych byl ve vaší situaci. (kdyby to někdo chtěl namontovat …. „vyhledejte si mě“ :-) )

      Reagovat
  • 11. 1. 2017 (0.19)
    Trvalý odkaz

    Dobry den, chtel bych na auto dat solarni panel kvuli auto lenicčce. Ta žere v průměru 48W na hodinu, chci to mit v 12V, sehnal bych nějakou trakční baterii, asi kolem 260AH. Chci se zeptat kolik k tomu budu potřebovat panelů a jak velkych cca. Ledničku budu potřebovat na obytnem autě jen v létě…

    Reagovat
    • 16. 4. 2017 (10.16)
      Trvalý odkaz

      kup si kombinovanou ledničku na propan butan a 12v a 230v

      Reagovat
  • 23. 7. 2016 (10.27)
    Trvalý odkaz

    Ještě k textu pod obrázkem akumulátoru : „Baterie 12V 60Ah teoreticky vydrží dodávat příkon 200 W po dobu 3,6 hodiny“…… Prakticky je to jinak. Vybíjení akumulátoru se počítá podle tzv. Paukertovy konstanty. Neplatí, že z akumulátoru 12 V 60 Ah můžete odebírat proud 1A po dobu 60 hodin, nebo 60A po dobu jedné hodiny. V tomto případě, použiju-li Paukertovu konstantu 1,2 mně vychází, že z uváděného akumulátoru budu odebírat výkon 200W nikoliv po dobu 3,6 hodiny, ale jen 2,05 hodiny. Tedy 2 hodiny a 3 minuty.

    Reagovat
  • 1. 4. 2016 (9.25)
    Trvalý odkaz

    Jak jsem se dočetl při určitém uhlu dopadu slunečního záření se mění výkon. proč se tedy dělají panely ploché a né do půl kruhu aby kopírovali chod slunce od východu k západu.

    Reagovat
    • 24. 4. 2016 (11.44)
      Trvalý odkaz

      Nemá cenu ohýbat jeden malý panel.
      Pokud máte soustavu více panelů, tak zaoblíte konstrukci pod panely a je vám tak zcela vyhověno.
      :-)

      Reagovat
    • 27. 3. 2017 (18.08)
      Trvalý odkaz

      protože pak ta druhá polovina panelu bude mít nižší výkon a takže výkon bude stejný jako s plochým

      Reagovat
  • 21. 11. 2015 (10.43)
    Trvalý odkaz

    Zajímavý článek, ale zajímalo by mě na kolik mě bdue stát celkově to že ty panely budu moct mít v provozu (včetně montáže a všeho) a kolik jich je potřeba abych mohl fungovat jen z toho a nemusel bych být čistě teoreticky na nikom zavislý s energii

    Reagovat
    • 17. 6. 2016 (11.48)
      Trvalý odkaz

      Budu si dávat panely na střechu a tak Vám mohu odpovědět. 3,6 kwh (14 panelů) mne bude stát i s instalací bojleru na ohřev vody z přebytku výkonu 182 tis. Díky státní dotaci bych měl dostat zpět 60 tis. takže náklady by měly být 120 tis. Pro návratnost si ještě připočítejte, že ušetřím i na plynu za ohřev elektrické energie. Návratnost by měla být kolem 8-9 let. 5ti letá návratnost je nesmysl díky tomu, že samotný panel Vám je bez dalších technologických hračiček (které jsou mnohem dražší) k ničemu.

      Reagovat
      • 23. 7. 2016 (10.37)
        Trvalý odkaz

        I já si budu dávat panely na střechu, ale svépomocí bez státní dotace. 3,6 Kwh panelů koupím za 33 000 Kč, k tomu konstrukce, regulátory, měniče, celkem se vlezu do 100 000 Kč. Vy bez dotace 180 tisíc (s dotací 120 tis.) já 100 tisíc. Vy to máte ale bez práce, tu za vás odvede firma a musí vám přispět daňový poplatník, já si to musím udělat sám a od daňového poplatníka příspěvek nežádám. Na druhou stranu je možné, že po vás může chtít stát splnění nějakých podmínek, v mém případě mně může stát vlést na záda.

        Reagovat
        • 12. 1. 2017 (15.24)
          Trvalý odkaz

          Prosím o radu, kde nakupujete panely, potřebuji cca 1KWh.

          Reagovat
        • 11. 3. 2017 (12.20)
          Trvalý odkaz

          Oběma Vám fandím ale o návratnosti investice mám velké pochybnosti. Jako motivaci vidím pouze ekologickou ane ne ekonomickou pokud nebude možno „výhodně“ prodávat přebytky nebo je „levně“ ukládat. Už v článku ( i když je jako jeden z mála dost objektivní ) jsou podstatné nedostatky jako třeba cena elektřiny je cca 3Kč jelikož zbytek dělá doprava a poplatky které budete platit nadále i když budete odebírat minimum. Stejně tak nenechám ( volné ) peníze ležet v bance a platit poplatky ale zhodnotím je minimálně o 3% ročně resp. ještě více protože předpokládám že každý má v dnešní době nějakou formu úvěru za který platí určitě více než 3% a tudíž bych volnými penězi umořoval atd. atd.

          Reagovat
        • 30. 10. 2017 (19.14)
          Trvalý odkaz

          říká se do zadku.
          Drobná poznámka: naučil jsem se u poctivých (zvláště pak skutečně politicky a finančně) nezávislých ekonomů jedné věci: stát nedává nikdy nic zadarmo, a to nejen proto, že stát je abstraktní pojem. I v této „diskuzi“ již zaznělo že to všechno zaplatíme my ostatní, tedy daňoví poplatníci, kteří – na rozdíl od státu – jsou konkrétními osobami – plátci. Nebo snad nemáte na faktuře kteréhokoliv molocha z energetického kartelu příslušnou položku (příspěvek na solární a větrnou ekoenergii)???

          Reagovat
        • 3. 3. 2018 (19.53)
          Trvalý odkaz

          Nojo, ale nenecháte vydělat předraženým „odborníkům“.. :-)

          Reagovat
  • 18. 5. 2015 (8.53)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den, Mám dotaz:
    mám akvária se spotřebou cca 7000W za 24 hodin.
    Vyplatil by se mi solární panel? A jaký?
    Fyzika pro mě fakt není.

    Reagovat
    • 18. 5. 2015 (8.59)
      Trvalý odkaz

      asi jsem napsal blbost.
      příkon vzduchování 8w (běží 24h)
      příkon světel celkem 100w (běží 12h)
      příkon topítek celkem 450w (běží přibližně 12h)

      Reagovat
  • 14. 4. 2015 (14.10)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den,
    jsem úplný lajk a vůbec tomu nerozumím. Tak se chci zeptat, jak zjistím, zda mi bude panel 230 W stačit nebo jestli jich budu potřebovat víc. Je to myšleno pro malý hotel.
    Děkuji

    Reagovat
    • 11. 1. 2016 (20.09)
      Trvalý odkaz

      Na malý hotel nejméně 18 panelů s celkovým výkonem okolo 4,6 kW…

      Reagovat
  • 12. 11. 2013 (11.55)
    Trvalý odkaz

    Panely na draka. MALÁ ŮČINNOST.TY Vaše výpočty nesouhlasej.1.Panel mě za rok nenabil ani jednu baterku,natož takovej počet,co uvádíte,Teorie o …PERPETUM MOBILOVI…Dyt to sotva utáhne mezigalaktické pécéčko Mimozemštana.Ještě musím skočit na kolo,a našlapat dynamo.

    Reagovat
    • 16. 7. 2014 (6.48)
      Trvalý odkaz

      Se solar.panelem jsem spokojený,na chatu kde není možné připojit se na elektr. proud.Osvětlení,televize – paráda.

      Reagovat
      • 3. 12. 2016 (18.18)
        Trvalý odkaz

        Přijdou kroupy nebo vám panel na chatě ukradne zloděj a jste v p… . To ani neuvažuji životnost akumulátoru (měniče) a to že jasno bývá zpravidla dopoledne v zimě když je třeba více energie je dřív tma. Fotovoltaika má smysl tam, kde není dostupná energie ze sítě, například na poušti. Jinak je to vždy ztrátové. Viz příspěvek na ekologické energie který platíte v elektřině. Ani solární pole se nevyplatí.
        I jaderná energie je přes veškerá bezpečnostní opatření je levnější.

        Reagovat
        • 30. 10. 2017 (19.21)
          Trvalý odkaz

          Až na tu poslední větu, milej pane. Tam opravdu, ale opravdu nejste v obraze

          Reagovat
    • 21. 1. 2015 (16.24)
      Trvalý odkaz

      Hele mimozemšťan, a máš ty panely na slunci? Jestli je máš zabalený v krabici ve sklepě, aby ti je nikdo neukradl, tak tam jsou fakt na draka ;).

      Reagovat
      • 30. 10. 2017 (19.27)
        Trvalý odkaz

        U velelevných panelů z ČLR, které zaplavily celý svět, včetně Německa, které se už už chystalo k témuž a pak zplakalo nad výdělkem, by se tomu jeden ani nemusel divit.

        Reagovat
  • 26. 5. 2013 (8.44)
    Trvalý odkaz

    Tento výpočet předpokládá, že spotřebuji všechnu energii, kterou článek vyrobí.

    Reagovat
  • 13. 4. 2013 (8.49)
    Trvalý odkaz

    Není to náhodou, že příkon se rovná napětí krát proud a né výkon?

    Reagovat
  • 2. 1. 2013 (12.10)
    Trvalý odkaz

    Nezlobte se na mne, ale takto nesmyslně napsat závěrečné shrnutí: „Těchto 800 Kč výnosu při investici 4500 Kč odpovídá úrokové sazbě 17% p.a. Pouze slunce Vám nabízí tak vysoký úrok.“ může jen idiot nebo někdo, kdo se snaží fabulovat. Autor redakce a zdroj placená inzerce mi také nejde moc dohromady. Takže ačkoliv mi jinak přišel článek pro poskytnutí základních informací vcelku dobrý, tak závěr, kde je opomenuto, že vstupní investicí není jen ten samotný panel,ale moře dalších věcí včetně práce (a pak ten výsledek v žádném případě nebude 17%) bohužel výsledek devalvuje a snižuje pro mne důvěryhodnost celého článku.

    Reagovat
    • 2. 1. 2013 (12.15)
      Trvalý odkaz

      Článek byl připraven ve spolupráci se společností i4wifi a.s. která v ČR prodává cenově dostupné solární panely. Skutečnosti, že jsou v něm opomenuty další vstupní náklady jsme si vědomi a pokusíme se ji napravit v některém z přístích článků. V každém případě, děkujeme za připomínky.

      Reagovat
  • 26. 12. 2012 (13.54)
    Trvalý odkaz

    Jsem na teto strance poprve muj syn stavi dum rada bych kdo by mi doporucil spolehlivou financne dostupnou firmu ktera tyto instalace provadi .dekuji za odpoved

    Reagovat
  • 29. 11. 2012 (17.12)
    Trvalý odkaz

    Stano,
    můžu se zeptat, které materiály myslíš?
    Jediný materiál co je odlišný tak je na baterie nebo je tam ještě něco jiného než ve spalováku?

    Reagovat
  • 28. 11. 2012 (22.51)
    Trvalý odkaz

    Výkon panelů, kapacita baterií … v praxi je většinou skoro poloviční, než uvádí výrobci. Podle mých měření vyrobí solární panel v zimě přibližně 6x méně energie, než v létě. Při výpočtech nezapomínejte na teplotu panelů. Pokud nemáte tracker, tak v naší zeměpisné šířce se mi víc osvědčily amorfní panely. Hodně důležité je taky pravidelné čištění panelů.

    Reagovat
  • 28. 11. 2012 (22.51)
    Trvalý odkaz

    Výkon panelů, kapacita baterií … v praxi je většinou skoro poloviční, než uvádí výrobci. Podle mých měření vyrobí solární panel v zimě přibližně 6x méně energie, než v létě. Při výpočtech nezapomínejte na teplotu panelů. Pokud nemáte tracker, tak v naší zeměpisné šířce se mi víc osvědčily amorfní panely. Hodně důležité je taky pravidelné čištění panelů.

    Reagovat
  • 28. 11. 2012 (13.47)
    Trvalý odkaz

    miro novak, pravda ..článek je nabitý klady, ale zápory jsou ukryté. A pro životní prostředí to taky není moc dobré. Je to jako auto hybrid. Všichni vidí jen ty pozitivní věci, ale ty záporné už ne. Věděli jste někdo že na prius se musí těžit tolik materiálu,co na kamion, kdežto např Mercedes i když má obsah litry, tak je dost dílu auto z recyklovanych materiálů?

    Reagovat
  • 27. 11. 2012 (21.36)
    Trvalý odkaz

    no, upřímně…. žádnej zázrak to neni. A dokud se spolehlivě nevyřeší ukládání energie, pokud možno za levno, tak to ani žádnej zázrak nebude.

    Většina použitých materiálů má životnost sotva dvouletou, kterou stanovuje zákon.

    Ale jinak držím palce :-)

    Reagovat
  • 27. 11. 2012 (21.29)
    Trvalý odkaz

    Mam na baráku přes fv články a měnič zapojeno obehove čerpadlo na topení, topim dřevem, v noci to sice nefunguje ale přes den mě hřeje topení a u srdce ze usetrim pár korun na elektrice.

    Reagovat
  • 27. 11. 2012 (21.12)
    Trvalý odkaz

    Clanok je pekne napisany, len ma jednu chybu. Ani jeden z vas si este nekupil popisovanu konstalaciu. Preco? Pretoze vase oci citaju jedno, ale podvedomie kona naopak. A pritom nemusim nikoho upozornovat, aby sklidnil hormon.

    Reagovat
  • 27. 11. 2012 (20.49)
    Trvalý odkaz

    miro novak
    autobaterie jsou pro auta ne? Už podle názvu. Uvažovat o nich ve spojitosti s energetikou nemůže žádného rozumného člověka ani napadnout.
    Vyrábět teplo, proč? Teplo je odpad. Elektřina je cennější energie.

    Reagovat
  • 27. 11. 2012 (19.01)
    Trvalý odkaz

    Miro novák sklidni hormon, je to pěkne udělaný clanek.

    Reagovat
  • 27. 11. 2012 (17.06)
    Trvalý odkaz

    Cus,
    prestante rozdelavat ohen:). Pockejme si na dalsi clanek (jestli tedy bude), ktery vezme do vypoctu celou soustavu ongrid i offgrid systemu:). To by me zajimalo, jak to vyjde zde:). A velice rad uvidim solidni kritiku. Tu je treba pokazde zohlednit a zamyslet se nad ni!

    Reagovat
  • 27. 11. 2012 (14.22)
    Trvalý odkaz

    suhlasit s vacsinou je podobne vyznamne ako vacsina vo volbach zvoli politicku reprezantaciu. Vieme, ze to je to najhorsie riesenie, ale tvarime sa, ze sme si vybrali najlepsie. Takze mladenci, rychlo nakupujte clanky a nezdrzujte sa tu, par tisic kaček je predsa unosna investicia. Potom sa nam pochvalte, ako sice nie a nie na tom zarobit, ale ako ste dobre investovali. Ono sa najde dost takych, ktori vam budu uznanlivo placat po pleciach.

    Reagovat
    • 26. 6. 2013 (4.43)
      Trvalý odkaz

      To Miro N: ty woe bratček, byť před rokem, tys napsal jedno z největších mouder dnešní doby.. nic jiného, než souhlasit a podepsat.. zku..vený čecháčský alibismus je přesně to, o čem píšeš.. souhlasit s většinou (idiotů) a vybírat (a souhlasit s většinou) polit. repre. a alibisticky vypnout prsa s tím, že se vybralo to nejlepší možné řešení (asi jako kdyby Izák Morgenštejn dostal v Auschwitzu na výběr, jestli jít do „sprch“ nebo na blok 11).. :-) 1:0 pro tebe

      Reagovat
  • 27. 11. 2012 (4.51)
    Trvalý odkaz

    Ahoj
    Ano souhlasím s většinou zde zůčastněných. Článek má za úkol zjednodušeně popsat výhody, nebo nevýhody užití Fv. Jistě že výpočet nezohledňuje ostatní věci, ale jednoduše ukazuje jak člověk zhodnocovat své peníze. Vzhledem ke klesajícím dotacím na vyrobenou elektřinu z OZE a jak je patrný vývoj politiky v ČR, Fv nebudou určený pro lidi, kteří na tom budou chtít zbohatnout. Ale pokud vlastníte vlastní nemovitost, nebo plánujete stavět, je to dle naších zkušeností s projektováním energeticky úsporných budov tou nejlepší cestou. Pokud Vás zajímá, jak šetřit své peníze při provozu budovy, koukněte se na jiné možnosti a porovnejte si je. Případ notoricky známých tepelných čerpadel je o mnohem méně výhodné něž zde zmíněná Fv. Naše vláda se snaži lidem namluvit, že je to nevýhodné, protože přichází o zákazníky, kteří poslušně platí čezu, E.Onu apod. Jak bylo také napsáno, užitím Fv si prakticky zafixujete na dlouhou řadu let do předu cenu za KWh a prakticky budete reálně vědět kolik vás bude stát elektřina za třeba 6 – 8 let. V případě nákupu ze sítě já osobně nevím a radě to vědět nechci. Pokud plánujete Fv jedna informace pro Vás. Cena Fv panelu je na příští rok opět ohlášená níže a vypadá to, že i v případě kvalitních výrobců se dostaneme s cenou pod 40 tis za jednu KWh. To zní zajímavěhi nemyslíte?

    Reagovat
    • 14. 10. 2015 (19.09)
      Trvalý odkaz

      Postavte si komín a k tomu kamna, nebo krb. Investice 60tis.-až třeba 180tis. Kde je návratnost?
      Bez dřeva které musíte koupit, přivést řezat,skladovat, zaplatit to neohřeje ani litr vody. A jaká je životnost kamen? Lidé investují do mnohem hloupějších věcí.
      Třeba si za ty peníze můžete postavit kolem domu betonový plot. Zloděje to neodradí a většinou to hyzdí vzhled měst, obcí i domů samotných.
      Taky můžete ty peníze vzít a odjet třeba na dovolenou.

      Reagovat
  • 26. 11. 2012 (23.24)
    Trvalý odkaz

    Tom
    len si zabudol zdoraznit pre ostatnych citatelov, ze v tebou uvedenom linku sa nejedna o obycajne autobaterie – obycajne v zmysle za pomerne nizku cenu, ale dovolavas sa daleko drahsich baterii. Aj ked je u nich daleko vyssia uciinost, cena za tieto baterie daleko prevysuje cenu samotneho fotoclanku.

    Takze ako som uz raz uviedol, trosku serioznosti neuskodi.

    Ano, su sposoby, ako riesit tuto problematiku aj bez baterii. Napr. ze si budeme priamo ohrievat vodu.

    Trosku seriozny clovek vsak vie, ze zohrievat vodu v case, ked je spicka, cize v lete, je trosku ta tepla voda od veci. A ked tu teplu vodu potrebujem najviac, v zime po zapade slnka, ooooops, sorry. Preco si sa neosprchoval v lete, ked bolo teplej vody nad hlavu?

    O pouziti pre vykurovanie aj skoda hovorit. A ked uz, tak pouzijem daleko ucinnejsi termalny panel…

    Serioznost, pani, serioznost…

    Ze sa najdu citatelia, ktori budu hodnotit tento clanok ako „extra“ prinosny? Proti gustu ziadny disputat. Prievan v penazenke takehoto nadsenca je najlepsi barometer.

    Reagovat
    • 15. 4. 2016 (22.52)
      Trvalý odkaz

      Ty jsi asi nejmodřejší, ale těžko vysvětlovat psovi proč hraje radio. Ostatní jsou pouze tlachalové. 1m2 dá max 70W při max. slunci a účinnosti. Za jakou cenu panelu? Na těchto diskusích jsou lidé, kteří si pletou Volty s Waty, mnohokrát jsem se setkal s diskusemi těchto pisálků. Chlapci, chlapci. Co chcete od panelů za 4-5000.-kč a 90-120W ?? Co tepelná čerpadla? Pokud odeberete tepelným čerpadlem z plochy fotbalového stadionu 12 KW pro rodinný domek, tak Vám zmrzne zahrada. Tak co dále? Je to těžké. Máte vodu u baráku? Máte hlubinový vrt? Tak asi jedině toto. Jinak je to všechno tahák na blbé lidé. Dnes jsem viděl na výstavě v Lonech Trubicové ohřívače. To je pitomost. Trubice, vedle ní mezera, zase trubice, mezera, slunce neodevzdá energii do mezery a přestup tepla slabou Cu tyčkou. Přemýšlejte. Ahoj.

      Reagovat
  • 26. 11. 2012 (21.44)
    Trvalý odkaz

    Nevím jak ostatní, ale potom co jsem si přečetl celý článek, tak se mi hodně líbí. Perfektně a velmi jednoduše podané a vysvětlené. Pochopí to snad každé malé dítě co má základku!

    A teď k tomu, že tam samozřejmě spousty věcí chybí, ale myslím, a pochopil jsem to hned na začátku čtení, že to nebylo a ani nemohlo být smyslem článku.

    Jak už nadpis napovídá je to jen a pouze o výrobě elektřiny z fve panelu a o tom to je.

    To že je potřeba další zařízení, které elektřinu z fve panelu „umravní“, tak aby se dala vůbec použít je už jiná kapitola, což doufám a je slíbeno v dalším pokračování.
    A samozřejmě něco stojí i další záležitosti, jako třeba kabely, které nejsou také levné, samozřejmě práce, projekt, atak dále atak dále. Je toho spousty a vždy se něco musí zanedbat, protože všechno se prostě nedá napsat na jednu stránku!

    Takže musím znovu pochválit tento článek je výborný. Moc se mi líbí. Je to opravdu pěkně, stručně a jasně napsáno.

    Reagovat
    • 15. 4. 2016 (23.02)
      Trvalý odkaz

      Hobiote, velice se mýlíš. Malé dítě to pochopí, ale Ty nikdy. Nezískáš ze slunce víc než 70W. A co cena za panely. Kolik jich musíš mít. Pokud vezmeme pouze nejjedodušší zapojení—panel do vařiče bez regulace a ostatního příslušenství. Na vytopení 1 místnosti 4x5m se zdvojeným oknem potřebuješ v zimě 700W topidla a to se neohřeješ. Jak budeš topit slunečním panelem? Zde máš případ pro Tvého školáka.

      Reagovat
  • 26. 11. 2012 (17.59)
    Trvalý odkaz

    nezabudnite v dalsich pokracovaniach clanku este pocitat s ucinnostou nabijania baterie a nasledne s ucinnostou vybijania baterie na pouzitelne napatie v lokalnej sieti. To uz tie pocty nebudu az take zaujimave, ako sa 1. cast snazi populisticky navodit.

    Taktiez myslite aj na taku drobnost, ze pokial je baterka nabita viac, ako je panel schopny svojim vykonom ponuknut, v tom momente je nabijanie uz neucinne.

    Taktiez ak mate baterie zo „vcera“ nabite (tzn. vcerajsi vykon ste rozumne nevyuzili), dnesny cyklus taktiez zhorsuje uctovnu bilanciu.

    Po 1. roku zistite, ze to s tou „rozumnou“ investiciou nie je az take rozumne.
    Nehovorim, ze nechat peniaze v banke je lepsi napad, ale trosku serioznosti nezaskodi.

    Reagovat
  • 26. 11. 2012 (17.38)
    Trvalý odkaz

    No je pravda, že tam opravdu pár věcí pro provoz toho panelu chybí, ale líbí se mi Slovenský model. Přebytky které pošlu do sítě si můžu zpátky vzít zdarma a nemusím řešit baterie.
    Samozřejmě je to spíš pro lidi kteří chtějí ušetřit svoje náklady na bydlení a ne rejžovat :)

    Reagovat
    • 14. 4. 2013 (10.14)
      Trvalý odkaz

      Kdo chce rýžovat? Zloději. Normální je, aby člověk svým jednáním pomáhal a ne žil na úkor někoho jiného. Snižování energetické náročnosti a snižování celkového odběru je cesta k udržitelnému rozvoji.

      Reagovat
      • 7. 6. 2014 (14.34)
        Trvalý odkaz

        Dle Vás je potom každý podnikatel kterého vlastně živí zaměstnanci a který de facto se na nich přiživuje zloděj? Je vlastně zloděj i stát který se prostřednictvím daní přiživuje na svém obyvatelstvu?

        Reagovat
  • 26. 11. 2012 (17.34)
    Trvalý odkaz

    re: Michal – se zadavatelem této inzerce plánujeme další pokračování článku, ve kterém budou právě tyto záležitosti podrobně rozebrány.

    Reagovat
  • 26. 11. 2012 (17.17)
    Trvalý odkaz

    a co baterie ? co ostatni veci, jako regulator a podobne ? to se nemusi pocitat ?

    Reagovat

Napsat komentář: Libor Jiránek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *